9 september 2011

Min trädgård

ÖVERSIKT Här kan du se lite av mitt hus. I förgrunden ser du växterna runt dammen. Det är resultatet av husses enda arbetsinsats i min trädgård. Resten är föregående ägares nedlagda möda.

Jag kan säga det direkt: min trädgård skulle inte vara vad den är om inte husses pappa och mamma hade bott där innan. (Husses pappa heter Farfar.) Husse och trädgård är inte kompatibla. Dessbättre finns jag och Agnes, som gemensamt försöker sätta lite fart på husse. Vi har det inte lätt.
– Det är bra som det är, säger alltid husse när vi påpekar vas som måste göras.


Den typ av trädgård husse föredrar heter naturtomt. Det betyder att man struntar i trädgården för att kunna studera Darwins teorier. Nu är det trots allt inte riktigt så hemma hos mig. Bara nästan.
Alla buskar, alla trän och alla blommor har planterats av tidigare ägare. Husse bara förvaltar, om än inte särskilt väl. Det enda han har gjort är att anlägga en damm. Där bor grodor, skalbaggar, en snok och massa gamla löv och alger.
Det kan tilläggas att min trädgård inte är så fin som bilderna låter dig tro. Det är mer husse som lyckats skjuta iväg några turskott med sin löjligt dyra kamera. Det hade varit bättre att satsa de pengarna på hundgodis.
Om bara Agnes och jag kunde förmå husse att öka sin arbetsinsats i trädgården från 0,5 till 4,8 på den 10-gradiga Sverkerskalan, så skulle vår trädgård kunna bli riktigt njutbar.
Är du särskilt intresserad av ogräs, så kan du klicka på bilderna. Då blir bilderna större och ogräsen syns tydligare.

Hej så länge

Sverker


Leg. landskapsarkitekt


KÖRSBÄRSTRÄD På våren blommar körsbärsträdet. Då är det riktigt vackert ett par dagar. Sen blir det massa körsbär i trädet. Då kommer det björktrastar och fiskmåsar och skördar trädet. Utom i år. Då fick vi faktiskt smaka själva också. Husse gillar mörka moln. Då slipper han vattna.

BLOMMOR Varje år kommer det orangea blommor som en liten extra färgklick, när buskarna har slutat blomma. Agnes kan göra jättefina buketter av dem, som hon ger till farfar.

DAMMEN Detta är husses verk i trädgården. Förr var det mer vatten i den, men sen gick dammduken sönder. Husse skulle ha fixat det i år. Och förra året. Och året innan dess. Och året före. Han är så handlingskraftig. I dammen bor det bara skalbaggar, grodor och en snok.

BARNARBETE I min trädgård har Agnes sitt hus. Om du kommer till mig och tycker att Agnes lekstuga ser fin ut, beror det på att husse satte sina barnbarn (min Evan och min Emily) att måla om det lilla huset. Husse är hos dem i Seattle nu.

KVÄLL Om husse råkar snubbla över sitt kamerastativ hemma i röran, kan det hända att han får inspiration att ta nattbilder. Då kan det bli så här om det är sommar.

HÖST När det blir höst finns det inga orangea blommor längre. Det ligger vissna som ett föga dekorativt inslag i min trädgård. Men å andra sidan är björkarna, höstsyrenen och blodlönnen desto färggladare.

BÄST Detta är faktiskt bästa stället i min trädgård. Det är här jag går ut när jag ska till skogen. Det är också här jag går in när jag ska hem och få frukost eller middag. Ser du den stora rhododendronbusken? Det var husses morfar och mormor som planterade den för sådär 90 år sedan.

3 kommentarer:

  1. På vår gräsmatta blir det bara gula fläckar när vi försöker hjälpa till.
    Vi tror dig inte riktigt Sverker när du säger att din husse är så rackarns lat, för trädgården ser så himla välskött och fin ut och Agnes bor ju i Toulouse. Hur går detta ihop?
    / Wi o Lu

    SvaraRadera
  2. Sverker! Det heter orange - inte orangea. Du har nog slirat lite på tangenterna, för visst vet Du det./E-beth

    SvaraRadera
  3. Klart jag vet. Jag vet allt. Dessutom måste jag tillägga att husse är bättre med kameran än trädgårdsredskap.

    SvaraRadera