4 juni 2011

Olovligt fotbad i värmen

SVALKANDE Vet du vad Egon gör? Han går ner i husses damma fastän har inte får det. Då blir han både blöt och smutsig. Det tycker inte husse om, för Egon torkar sig inte om fötterna innan han går in.

Husse har en damm. Den tillkom då alla andra av husses kompisar byggde dammar. Husse slet och grävde och den blev faktiskt riktigt fin.

Nu är det ju så med dammar att de ska skötas. En bra grej är att det inte finns några hål i plastfolien, för då rinner vattnet ut. I husses damm är det hål i plastfolien. Det är därför vattnet rinner ut.
Husses damm hade ett fint vattenfall och i dammen simmade feta guldfiskar som åt upp alla självmordsbenägna daggmaskar som slängde sig i dammen.
År två fick guldfiskarna sällskap av många grodyngel. Då blev fiskarna ännu fetare.
Några år senare flyttade även en snok in i dammen. Det var samma år grodynglen flyttade ut.
Nu finns det knappt något vatten kvar alls i dammen.
– Vi måste köpa ny dammfolie, sade husse till mig i våras. Det sade han förra våren också. Även våren före förra våren sade han det. En handlingarnas man!
Nu är det bara Egon som nyttjar dammen till att kyla av sina fötter i. Sedan går Egon in och lägger sig i husses läsfåtölj. Sen blir husse gyttjig i rumpan. Då blir husse lite gramse på Egon.
Jag bara dricker vattnet i dammen, men jag blöter inte ner mig. Jag tror att det är hälsovatten.


Hej så länge
Sverker

Leg. dammexpert


DRICKBART Dammvattnet är riktigt gott. Har jag tur kan jag även få i mig ett par skalbaggar eller några andra små smådjur som trivs i husses damm. Ett nyttigt proteintillskott.

FLÅSVÄDER Om det är så varmt som det är idag, så är det bra att flåsa. Då sänker man nämligen kroppstemperaturen. Det borde du försöka någon gång. Egon, som har kylt ner sig med ett fotbad, ägnar sig istället åt att gå och lukta på blommorna under korkeken. Fel! Syrenen skulle det vara.

1 kommentar:

  1. Hej Sverker!

    Ville bara tacka för din härliga kommentar i Josephine Bornebuschs blogg!
    "Lite tvetydigt.
    Min skål står det Dog på, fastän jag lever."

    Den gav mig ett rejält skratt :)

    Fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera