4 februari 2011

Husse stjäl från självaste konungen

Min husse kan vara minst sagt pinsam ibland. Han är så snål. Han drar sig inte för att stjäla! Till och med från de som nästan svälter. Alla smålänningar stjäl nog. Eller också undviker de att betala skatt. Jag är västgötaspets. Jag vet inte vad jag ska göra med husse. Han borde inte få gå utan koppel.

En dag i höstas när vi var ute och gick, hade någon lagt ut massa fina morötter framför ett utsiktstorn. Det såg husse.
– Oj, hurra, sa husse. Vi kom rakt på skogens skafferi! Vi måste förse oss av naturens gåvor.
Som ni ser på bilden lät jag mig inte frestas, utan passerar väl medveten om att det inte vara våra morötter.

Vad tror ni att snåljåpen gör? Han plockar med sig morötter hem! Titta bara på resultatet från stöldturnén. De var avsedda till skogens konung, älgen, så inte han skulle svälta i vinter. Det var inte alls meningen att somliga av de präktiga morötterna skulle hamna i vårt kök.

Sen tar han och kokar ihop stöldgodset med massa andra grönsaker, som han säkert också hade stulit. Inte för att jag vet, men jag skulle inte bli förvånad.

Jaha. Här har vi den färdiga ” Soupe de bandit á la patron” (”Tjuvsoppa á la Husse”). Efter att banditen låtit sig väl smaka och ätit upp nästan allt, så fick jag slicka rent tallriken. Jag gjorde min plikt, men jag förstod efteråt, att det var bara för att han skulle involvera (=blanda in) mig i hans tjuvaktiga leverne.


Hej så länge
Sverker

Leg. moralist

1 kommentar: