27 februari 2015

Lilahåriga Agnes vill ta bort mina kulor

KULAVTAGNING Min Agnes i färd med att ta av ännu en kula från granen. Den suddiga mörka saken är jag, som försöker hindra henne. Det är ju inte påsk än!

Jag var i Linköping igår. Min uppgift var att hämta Agnes. Det är ju dags att ta ut julgranen tycker hon, så därför satte hon sig på tåget i Uppsala. Fast tänk, hennes hår hade blivit lila!

Före jul hade min husse bestämt att det inte skulle komma någon julgran in i huset.
– Den bara står och barrar och så är det jag som får ta ut den, sade husse i den tron att det är han som bestämmer.
– Jag vill ha en gran, sade min Agnes.
– Aldrig, sade han som tror att han bestämmer.
– Jag vill ha en gran!
– Då får du ta ut den också, sade han som inte bestämmer längre.
– Självklart, sade min Agnes och jag.
Sedan blev det jul med gran hemma hos mig och klappar hos min Per i Mantorp.
Sedan åkte min Agnes till Uppsala. Kvar fanns jag, min husse och granen.
Nu när den lilahåriga har kommit hem, så får hon ta ut granen. Det är husse som har bestämt det. Än står granen kvar, men antalet kulor har reducerats.
Jag följer med spänning vem som så småningom tar ut granen. Blir det min Agnes eller blir det han som bestämmer?

Hej så länge
Sverker

Leg. avjulare

CHOCK Det var rent chockerande att möta min Agnes på stationen i Linköping. En lilahårig Agnes hade jag då rakt inte väntat mig. Jag undrar om hon har grönt hår nästa gång jag hämtar henne?

STÄMNINGSFULLT Hur länge ska den stämningsfulla granen få stå kvar? Än finns det ett par kulor kvar, för att inte tala om belysningen som sprider julstämning. Barr är det däremot ont om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar