5 juli 2014

Nationaldag både här och där

TUTAR Välputsade och tutande brandbilar må inte fattas i någon parad. Det gör det inte heller i South Hero. Jag tror att det finns brandbilar från North Hero också i paraden. De har ingen egen parad.

Igår var det USA:s nationaldag hela dagen. Det firar de på sedvanligt sätt. Jag redogör hur man firar i South Hero. Husse vet det hur man gör där, för han har varit med ett par gånger.
Här hemma hos mig firade vi bara när vi åt. Det var gott.


Som du vet är South Hero en av de viktigaste städerna i hela USA. Där bor det nämligen 1.693 personer ungefär. South Hero ligger i den största staten i USA (tror jag). Staten heter Vermont. Där gör man lönnsirap och glass. Ibland har man lönnsirap i glassen.
4 julifirandet drar igång redan på natten innan. Då grillar nämligen brandkåren kycklingar, som man kan köpa sedan. Alla som bor i South Hero äter brandkårsgrillade kycklingar 4 juli. På så sätt får brandkåren in pengar, så de kan köpa putsmedel till sina bilar så de glänser på paraden.
Det är nämligen en parad också i South Hero den 4 juli. Paraden består av brandbilar, ambulanser, en ändlös rad med traktorer, en och annan kossa och feta farbröder som åker i små bilar. I år var det med en orkester också. Paraden startar vid skolan på South Street och går ända till stora vägen, du vet.
När paraden är slut, tar man sig hem till Eloise och äter kyckling. Det skulle vara gott.
På kvällen blir det dock otrevligt. Du skjuter de massa raketer.

Hej så länge
Sverker

Leg. firare
PS Jag tackar Eloise och Astrid för bilderna från South Hero. DS

GLÖD Det är ingen brand precis, men väl glöd. Det är brandkåren som sköter grillandet av kycklingar. De börjar mitt i natten, så alla ska kunna få en kyckling. En sådan grill skulle du ha hemma!

TRAKTORER Nationaldagsparaden har blivit ett utmärkt tillfälle för traktens bönder att visa upp sina gamla traktorer, som de glömde att sälja för sådär 47 år sedan.

POPPY Här står Chris med Eloise’s nya granne Poppy. Poppy är hunden. Som du vet är allt större i USA. Jag tror att Poppy är en amerikansk chinchilla.

BOGART Även katter vill vara med i firandet av 4 juli. Bogart är en amerikansk dvärgkatt, som markerar att han gärna skulle vilja ha bakade bönor. Receptet är från familjekokboken.

40 Om man heter Ingrid, så fyller man 40 år ett par dagar för 4 juli. Eftersom Ingrid bor i en annan stad och stat, fick hon vänta med presenter. Men titta vad mat de har. Ser du alla kycklingar? Där skulle jag ha varit.

SPELMAN Nu när Ingrid har fått en ukulele, så ska hon bli spelman. Hon fick en DVD med en kurs på också, så hon blir nog riktigt duktig.

Nationaldagsmaten hemma hos mig

AMERIKANSKT Så här ska det se ut på tallrikarna och i matskålen den 4 juli. Vi körde amerikanskt min husse och jag. Du kan se följande:
1 Kyckling (Den är redan sönderdelad. Amerikanare kan ju inte äta med kniv och gaffel samtidigt.)
2 Potatissallad (Lättäten. Kan sväljas hel.)
3 Kaffe (Amerikanskt starkt kaffe. Dagen till ära 2 kaffebönor istället för en. Alternativdryck är CocaCola, som dricks ur burken, eller öl som dricks ur flaskan.)
4 Glass (Ben & Jerry gör sin glass bara ett par mil från Eloise’s hus. Husse har varit där och gratisätit. Jag vill också dit.)

4 kommentarer:

  1. Jag tror att Poppy är en amerikansk chihuahua, inte chinchilla! Chihuahua är lika svårt att stava till som din buske rådådendrån :-D Stackars Bogart han ser lika undernärd ut som dig, det är synd om er!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vad Poppy är. Jag bara gissade. Men en sak är jag säker på. Jag lider med Bogart.

      Radera
  2. I jämförelse med den portionen på brickan (husses?) tycker jag att din var väldigt liten. Är det schysst mot en sådan stilig västgötaspets som Sverker?/E-beth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med. Det borde ha varit tvärtom.

      Radera