1 juli 2014

En enkel, god och nyttig frukost

HELRÄTT Om frukosten bara bestod av köttbullar, så skulle det ju vara extrabra. Min husse tycker dock att frukosten ska vara blandad. Lite sånt och lite sånt. Vi är väl inte helt överens, men det får duga i brist på bättre.

Vad är viktigare än att börja dagen med en god frukost? Inget, skulle jag vilja hävda. Frånsett att jag får alldeles för lite mat, så är min frukost ett gott föredöme för dig.

För att din dag ska bli riktigt bra, duger det inte att börja den med en fastande mage. Tvärtom skulle jag vilja säga. Magen ska vara välfylld.
Den frukost jag får, är väl kanske inte tillräcklig, men sammansättningen är väl helt rätt. Frånsett två sprutor med äcklig medicin. Fast de ska vara bra för mig, sade veterinären i Jönköping.
Det bästa med medicinen är att jag mutas med köttbulle för att ta den.
Läs nu bildtexterna noga, så kan du också göra en nyttig frukost till dig.

Hej så länge
Sverker

Leg. hälsofreak

ALLT Detta är allt du behöver till din frukost. Två medicinflaskor. I den ena flaskan finns en äcklig vit medicin. I den andra finns en äcklig genomskinlig och kladdig medicin. De serveras med hjälp av de små sprutorna. Minst två hela köttbullar. Ett mått med hundmat och sedan förstås en matskål.

TROLLERI Av de två köttbullarna gör husse tio köttbullar. Två halvstora och åtta halvsmå. Om jag tittar på de halvstora när jag får medicinen, så blir det lättare säger husse och lägger dem på kanten. De halvsmå lägger husse i min matskål.

MATSKÅL I matskålen finns en blandning av halvsmå köttbullar och hundmat. Behöver jag säga att det är för snålt tilltaget? Sedan slår husse lite vatten över frukosten.

PROMENAD Efter jag har fått min medicin, tar jag med husse på en liten promenad. Det gäller ju att bereda plats för frukosten, även om den är ynklig.

SMASKENS Äntligen frukostdags. Man ska äta långsamt och noga. Jag börjar med att leta rätt på de halvsmå köttbullarna, för att sedan övergå till resten av maten. Jag tar god tid på mig, så det tar cirka 37 sekunder innan maten är slut och matskålen ren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar