11 maj 2014

Okunskap fuskade bort vår säkra seger

KLART Allt var färdigt. Programmet hade börjat. Segerchampagnen med tillhörande glas var framme. Nu var det bara en lång väntan på att vår seger skulle tillkännages.

En enig expertis var säker. Sverige med svenska Sanna skulle bli kvällens överlägsna segrare i Eurovison Song Contest. Det var bara en formsak.
Min husse hade förberett sig med champagne för att fira den väntande och självklara segern.


Under tiden som alla sjöng, var jag djupt koncentrerad. För ett ovant öga kunde det tyckas som att jag sov, men jag ville inte låta mig distraheras av massa ljuseffekter och smörkärnande polskor. Nej, jag lyssnade på musiken till 100 procent.
Precis som jag hade bestämt innan, så var det svenska bidraget allra bäst. Segern var som i en liten ask. Tolvpoängarna skulle bara rasa in.
Så började då själva omröstningen. Vad händer då? Jo, det visade sig att ganska många, de flesta faktiskt, röstade fel! Vad är det som händer? Vad var det som juryn och de röstande inte begrep? Skulle inte de vara experter? Fattade de inte att vår svenska Sanna var bäst?
Jag vet vad som gick fel. Var det scenografin? Hade det funnits en stilig västgötaspets på scenen när Sanna sjöng, då hade vi segrat. Jag hade gärna ställt upp, så lite får Sanna skylla sig själv som inte frågade mig.
Champagneflaskan ställdes tillbaka i vinkällaren och min husse och jag gick sorgsna till sängs. Tänk att människors inkompetens kan förstöra en hel kväll.

Hej så länge
Sverker

Leg. hemjury

KONCENTRATION Mer koncentrerad än så här kan man inte bli. För att koppla bort alla sinnen utom hörseln, så blundade jag mig igenom hela sändningen.

SANNA Hur kan man motstå det här? Ja, det är svårt, men det hade varit omöjligt om jag hade assisterat Sanna i hennes framförande.

VINNARE Segrade gjorde en skäggig flicka från Österrike. Husse tyckte det var bra. Antagligen bara för att han själv är skäggig. Fast husse var avundsjuk på klänningen.

2 kommentarer:

  1. Jag tror säkert att Husse kan köpa en liknande klänning på någon damekipering i Tranås så han blir en kopia av Fröken Wurst :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med den magen han har, så kommer han se ut som en gravid fröken Wurst.

      Radera