7 oktober 2013

Bygger hus varje höst för att riva det på våren

LANDBASERAD Min resurshusses båt Unda är lite av en amfibie. Den lever i vattnet på sommaren. På vintern är den landlevande. Precis som en groda, men lite tvärtom. Men var är resurshusse?

Som jag tidigare så välvilligt har berättat för dig, så är det höst nu. Det är då pinnen ska bort från min resurshusses båt. För övrigt samma pinne vi kämpade med att få dit i våras. Men inte nog med det. Hela båten ska bo i ett hus på vintern.

I söndags var det dags att bygga huset, eller kanske mer tältet, över båten. Båten ligger redan på land. På sommaren ligger båten i vatten, men på vintern tål den tydligen inte vatten.
Min husse och jag var och tittade på när min resurshusse kämpade med de tunga plastbitarna som utgör tak och väggar på båtens vinterhus. Jag hjälpte till med goda råd och husse höll i ett snöre ett tag.
Sedan lämnade vi min resurshusse som fick kämpa vidare ensam. Vi åkte hem till vårt hus därhemma. Det har riktiga väggar av trä.

Hej så länge
Sverker

Leg. båtexpert

SEN Som av en konstig slump, så kom jag i tid till vårt avtalade möte i hamnen. De gjorde inte resurshusse, men han var väldigt välkommen när han kom.

SNÖRKASTNING En av de roliga sakerna som min resurshusse ägnar sig åt är snörkastning. Man måste kasta snöret. Annars kan man inte hissa upp plastbiten som ska bli till tak i vinter.

STARK Det är tur att min resurshusse är så stark. Annars hade jag behövt hjälpa till att dra upp taket och jag är lite rädd att klättra på stegar. Kanske inte rädd, men jag gör det ogärna.

UPPHÖJD Så här högt upp måste resurshusse klättra för att lägga på taket. Det är snart på plats nu. Sedan är det bara gavlar och sidor som ska upp. Det tog säkert sin tid, men sedan bor båten bra hela vintern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar