7 september 2013

Vad är det för vad i min trädgård?

PARKERAD Den numera avväpnade Stig står parkerad. Dag som natt. Skulle Stig köra på som vanligt, så skulle hans fina knivar snart gå sönder. Till och med jämte Stigs laddningsstation finns det små retsamma högar.

I min trädgård har det bosatt sig en vad. En mullvad, närmare bestämt. Den har orsakat att Stig numera är satt på viloläge. Mullvadar har som huvuduppgift här i livet att göra jordhögar, när Stig kör in i dem, så går Stigs knivar sönder. De är dyra.

Lite överallt i min trädgård växer det upp små jordhögar. Husse är minst sagt förtörnad på mullvaden, som tillverkar högarna.
Den elaka mullvaden saboterar för Stig som ska sköta min gräsmatta. Det är inte snällt.
Hur ska man då få mullvaden att flytta till någon av grannarna? Först tyckte husse att jag skulle skrämma iväg det lilla djuret. Men hur ska jag veta var han finns?
Sedan tyckte husse att han var väldigt smart. Han gav sig till att vattenfylla gångarna. Trodde han. Det har stått vatten på i tre dagar, men det verkar som den envisa mullvaden inte låter sig bekomma av en liten flod. Antagligen får vi leva med det fula djuret och högarna som han krafsar upp.
Kanske använder han husses vatten till att bygga en underjordisk swimmingpool?

Hej så länge
Sverker

Leg. mullvadsobservatör

VATTENFÄLLAN Om man sticker ner slangen i ett av mullvadens hål, så kommer den säkert att bli jätteblöt. Då tänker mullvaden så här: ”I den här blötan kan jag inte bo. Jag är ju ingen vattensork! Jag tar och flyttar till någon granne istället.” Det var vad husse trodde. Men så blev det inte. Styggingen är kvar och gör nya fula högar.

FLITIG Dag som natt arbetar mullvaden med att sabotera för stackars Stig. Plöjer Stig igenom en sådan här hög, som även innehåller stenar, så går det sönder en eller flera knivar. Stig skär av grässtråna med knivar, förstår du. Utan knivar – ingen klippning.

4 kommentarer:

  1. Mullvaden är en taskmört som saboterar din Stig!

    SvaraRadera
  2. Ja och gräset blir bara längre och längre. Att husse skulle använda sin gräsklippare förefaller ganska otroligt.

    SvaraRadera
  3. Is this the first time you have had moles in your garden?

    SvaraRadera