1 juni 2013

I Tranås sviker man inte sina festivalbesökare

BAKOM Det första jag mötte när jag kom promenerande till festivalen i hamnen, var ett par pojkar som var bakom flötet. Om flötet sjunker, så kan man anta att det sitter en fisk på kroken som finns under flötet. Drar man då upp fisken, så kan man få mat.

Festivalen i Tranås var inte inställd. Festivalen i Tranås var inte flyttat till Stockholm. Festivalen i Tranås var i Tranås! För att ge festivalen lite extra spänning och krydda, var den förlagd till de skumma hamnkvarteren.
– I Tranås hamn är det värre än vad det var i hamnkvarteren i Santos på 1960-talet, sade husse som var sjöman på 60-talet och var i Santos.


När vi kom till de skumma hamnkvarteren var de inte alls skumma. Tvärtom. Solen sken tappert på alla glada festivalbesökare och alla verkade ofarliga.
De första vi mötte var förstås lite bakom flötet. De får äta sarv, mört och småabborrar till lunch idag.
Därefter kunde vi beskåda gamla bilar, stånd där det fanns och köpa ätbara saker. Husse snålade som vanligt. Inte ens en varmkorv för en tia, kunde han köpa till sin hungrande hund.
I hamnen låg den gamla ångbåten S/S Boxholm II. Den har husse styrt en liten bit, vilket han är mäkta stolt över. Dessvärre stod det också ett gäng dragspelare, som tyckte att de borde dela med sig av sin musik.
Nu ska du inte tro att det var det enda jag gjorde denna första sommardag. Nej, husse och jag åkte till …, ja det får du läsa om i morgon. Det finns en anledning till att bloggen är sen idag.

Hej så länge
Sverker

Leg. festivalbesökare

GAMMAL Precis en sådan här bil hade jag, sade min husse när han såg den här gamla fina bilen från husses ungdom. Sedan kröp det fram att husses bil var av märket Revell och mycket, mycket mindre. Plastbyggsatser räknas inte, tänkte jag.

ÅNGBÅT Vill du åka med den här båten, så får du komma hit. Båten är fånge i Sommen. Om man eldar med ved i båtens mage, så kan man åka någonstans. Hem till mig till exempel.

FOLK Hamnfestivalen i Tranås var minsann en riktig folkfest. Det berodde på att den inte var inställd eller flyttad till Stockholm. Då hade det varit betydligt färre människor här som strosade runt i hamnkvarteren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar