14 maj 2013

David Lingmerth Tranås nye hjälte

HJÄLTE Efter att David nästan hade spöat en skogstiger (=Tiger Woods), utnämndes han till stjärna och Tranås nye superhjälte efter Sverker. Jag trodde vitsen med tävlingar var att vinna, inte komma tvåa.

Tranås har fått en ny kändis. Jag är inte längre ensam, vilket kan kännas lite skönt. Nu kan vi lägga David Lingmerth till den korta lokala kändislistan. Vad har då denne David gjort som är så märkvärdigt? Jo, han har spelat golf. Jag beslöt att ta en närmare titt på detta spel.

Spelet går ut på att man ska få ner en boll i ett hål. Golfare kallas de som slår på en liten boll. Utövarna kan antagligen inte kasta långt, eller apportera en boll i munnen. Hade de kunnat åka skridsko, hade de spelat bandy.
Hade de dessutom varit begåvade med bollsinne, hade de inte behövt så många försök på varje hål.
Då och då dyker det upp en som kan träffa bollen. Då tjänar man pengar på att spela golf. I vanliga fall kostar det bara en massa pengar för utövaren. Man ska ha tillstånd att spela, ha löjliga kläder, väldigt många dyra klubbor och en liten kärra att dra runt klubborna i.
Sedan kan man som David slå bollen väldigt få gånger. Då får man 4,7 miljoner kronor och blir hjälte. Det räcker till många tuggben, eller till husses pension i 21 år. Bra betalt per slag. Slår man lika många slag utan att få pengar, är man ingen hjälte.
Men visst är det konstigt att man tjänar mer ju färre slag man slår? Ett slags omvänt ackord.

Hej så länge
Sverker

Leg. golfexpert

PRAKTISKT Vid min inspektion av Tranås golfbana såg jag hur fint och praktiskt de hade ordnat. Tänk vad bra med många sandgropar att gömma ben i, eller att krafsa över sådant som man gör ibland när nöden det påkallar.

FÅR Jag undrade lite hur de kan ha så fina gräsmattor. Sedan hörde jag någon gallskrika ”FÅÅÅÅÅR" och så förstod jag vilka det var som betade gräset. Nu ska det vallas, tänkte jag, men jag upptäckte tyvärr inga får. Lite synd.

HANDIKAPP Jag förstod att de flesta golfare har handikapp. Det betyder nog att de har en lättare bana. Det är kanske därför de har grusgroparna, för de är lättare att träffa en sådan än det lilla hålet på gräsmattan.

FIKA Golfspelare dricker tydligen te (men de har lite svårt att stava). Det kan nog behövas en vätskekontroll då och då längst med banan. Jag föredrar dock vatten. Jag undrar om det finns kakor också?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar