23 februari 2013

Idag tog jag det isy


ISPROMENAD Normalt sett brukar ispromenader vara väldigt roliga. Idag var isen ojämn med snö. Ibland sjönk jag igenom snön och blev blöt om tassarna. Det gjorde inte så mycket eftersom husse blev blöt om fötterna.

– Vi ska ut och gå på isen idag, sade husse till mig i morse.
Sagt och gjort. Husse utrustade sig med isdubbar, kamera och en ful mössa. Jag var som vanligt välutrustad direkt.


Först gick vi en liten bit, då det inte finns några träd eller stolpar på isfälten. Sedan beträdde vi – med viss försiktighet – isen.
– Det håller nog, sade husse i det han sjönk genom skaren ner till vattnet som dessbättre fanns över isen.
– Nu blev jag blöt om foten, sade husse upprört. Dock jämnade det ut sig direkt, då han sjönk igenom med nästa fot också. Nu var han blöt om bägge fötterna.
Jag var snart blöt om alla mina tassar.
– Det här var inget trevligt sade husse. Vi går bara hem.
Så blev det. Ingen längre isutflykt, utan bara en promenad på 427 meter.
Väl hemma var min kaj så hög att jag knappt kom upp och ingen stege fanns det heller. På sommaren klättrar jag upp själv på badstegen.

Hej så länge
Sverker

Leg. ispromenerare

TVÄTT Jag missar inte gärna chansen att tvätta mig ordentligt när jag är på isen. Min förhoppning är att jag ska slippa duscha, eftersom det inte är roligt. Lucy duschade frivilligt, men hon är ju en katt.
JOBBIGT Du kan inte ana hur arbetssamt det var att springa på isen idag. Men det finns somliga som orkar. Husse bara lufsade.

OMÖJLIGT Att ta sig upp vid min kaj var alldeles omöjligt. Trots detta lyckades jag efter sjunde försöket. Jag tycker gott att husse hade kunnat hjälpa mig.

HEMMA Här är min lilla stuga där husse och jag får tränga ihop oss. Det finns mera plats nu när Lucy har flyttat, särskilt i min säng. Nu har jag bara husse där.

4 kommentarer:

  1. Jag tycker Lucy skall flytta hem till dig igen. Du behöver en annan kompis än husse/E-beth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Fast hon får tydligen bestämma själv, fastän hon är flicka.

      Radera
    2. När man blivit blöt om tassarna ska man ha något extra gott att mumsa på. Påminn husse om det!

      Radera
    3. Det fick jag. Lite varma isterband med fådda potatisar.

      Radera