22 januari 2013

Varför kommer ingen Lucy och möter Sverker?

OVÄLKOMMEN Det är inte lika roligt att komma hem längre. Det kommer ingen Lucy och möter en Sverker när jag kommer hem. Det gjorde det ju inte alltid förut heller. Särskilt när det var snö, gick inte Lucy ut.

Det känns lite tomt här hemma nu. Visserligen har jag husse, men jag har ingen Lucy. Hon var roligare att reta sig på. Fast jag är alltid snäll mot henne. Särskilt på tisdagarna.

Av någon konstig anledning beslöt sig Lucy för att stanna hos min Per. Anledningen är nog rent egoistiskt. Visserligen var hon bortskämd här, men det var en vindpust i en storm, jämfört med hur bortskämd hon är hos Per. Du skulle se maten hon fick!
Dessutom är ju min Per snällare än husse. Det tycker jag med, så jag förstår henne lite.
Vad jag inte kan förstå är att hon inte följde med mig. Jag är snällare än allt. Hon följde mig ju överallt här hemma.
Katter är konstiga.

Hej så länge
Sverker

Leg. kattsaknare

TOMT Om Lucy inte var ute med mig, så satt hon alltid i fönstret när vi gick och när vi kom hem. När jag sedan kom in, så fanns hon vid dörren. Men nu är fönstret tomt. Det känns lite tragiskt.

SOVTRÄD Lucy har, till skillnad från mig, ett eget sovträd i mitt hus. Där kunde jag återfinna henne då och då. Hennes leksaker ligger oanvända i röret, och sovplatserna är tomma.

PRESENTER Husse hade köpt alldeles för många presenter till Lucy i USA. Tre stora burkar med kattgodis, en burk extragod kattmat och ett rosa tjejhalsband med små reflexhjärtan. ”Vi får ta med det till Lucy, när vi åker till Per”, sade husse till mig. Skulle det inte vara bättre att ta hem kattan?

5 kommentarer:

  1. Jaha, vad är det man säger - man saknar inte kon förrän båset är tomt. Nu är ju inte Lucy någon ko, men hon saknas i alla fall. Jag tror faktiskt att husse saknar henne också. Även franska kattor kan vara mysiga. Hon verkar ju hade det bra hos Per, så det vet i tusan om hon kommer hem någon mer gång - kanske när Agnes kommer. Du får gosa med husse./E-beth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får väl se var hon vill bo. Kanske inte Per kan ha henne? Han läste ju tyska i skolan. Det var David som kan franska, men han har en amerikansk katt.

      Radera
  2. Tror du inte det ingår i "kattisparationen" mellan den gamla amerikatten och den fula franskattan att den sistnämnda stannar hos Per? (Kanske David som är tolken)
    Ämnet om det stulna passet är nog fortfarande allför färskt!
    Falska och lömska, är vår erfarenhet av kattor / Wi o Lu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar synnerligen troligt, när jag tänker efter.

      Radera
  3. I think you and Bebbe need to adopt some other cat in need of a nice home....

    SvaraRadera