26 januari 2013

Inget mer än lite bilder

KALLT Om du tittar riktigt noga på mig så ser du att jag har en ismustasch. Det är en indikator på att det är kallt ute.

Idag händer inget alls. Inte än. Ikväll ska jag gå bort/hem till min resursfamilj. De vill väl se om jag har blivit ordentligt omskött av min husse.
Annars är det bara tråkigt. I brist på annat, så visar jag lite nonsensbilder från våra promenader de senaste dagarna. En del påstår att Sverige är vackert på vintern, men det kan man inte säga. På vintern är ju Sverige täckt av snö.


Husse har fått för sig att han ska börja städa. Och inte bara städa, han tänker dödsstäda. Han har startat med sina kläder. Att dödsstäda innebär att man slänger alla kläder som är lite trasiga och sådana kläder som kan vara bra att ha, lägger man i en annan säck. Den första säcken slänger man, den andra säcken ger man bort. Då slipper husses arvingar att göra det jobbet, utan de kan istället ägna sig åt att dela upp husses eventuella pengar i tre lika stora högar. Praktiskt va?
Imorgon får du läsa om kalaset jag ska på ikväll. Med lite tur får jag fördiska eller provsmaka.

Hej så länge
Sverker

Leg. nonsensförmedlare

MÖRKER Mitt hus ligger på den mörka sidan av sjön. Jag lever på skuggsidan. Det är orättvist. Varför ska solen bara lysa på dem som bebor den andra stranden? Å andra sidan kan jag se månen. Ser du den?

AMERIKANSK När det är kallt och fuktigt ute, blir granarna lika vackra som somliga amerikanska julgranar. Fast de fuskar. Hemma hos mig är det äkta. Men om jag tog in granen, så skulle det vita glittret försvinna.

HÄNGBJÖRK Inte lyser stugan röd bak hängbjörkens slöja, minsann. Löven skulle ha släppt för länge sedan, men en del vägrar inse att sommaren är slut.

ISBUSKE Att mina rhododendronblommor ska blomma vackert i maj är lite svårt att tänka sig. När löven hänger är det minusgrader och är det is på blomknopparna och löven, ja då är det kallt.

10 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack så mycket Victoria. När ska du få din hund?

      Radera
  2. Jag tycker det kunde varit fler än en liten ynka bild på dig. Du som är så stilig! Snö o is finns överallt :-(
    Balder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis min åsikt. Det var husse som bestämde för en gång skull. Det ska bli bättre.

      Radera
  3. du tar fina bilder Sverker, men var har du gjort av den franska katten? Hon är ju också oerhört spännande och intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den franska kattan är hos min Per. Hon ville inte följa med hem, men jag ska se om jag kan hämta henne. Det beror på min Per och Lucy om hon ska flytta hit igen.

      Radera
    2. I agree with you, Roger!

      Radera
  4. Är det verkligen du som tar alla dessa fantastiska foton Sverker? En liten fråga, vad för sorts kamera använder du och vilket objektiv är din favorit? (det blev visst två frågor) ;)

    Kram och Klapp från Ann i Hälsingland! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Husse hjälper till efter mina anvisningar. Kameran är mestadels en Nikon D90 med ett 18-105 mm billigt objektiv som följde kameran. Ibland ett Micro Nikkor 40 mm eller ett 11 – 16 mm 2.8 om det är trångt. Dessutom har husse ett onödigt dyrt telezoom 70 – 300 mm.
      Ibland har han bara med sig leksakskameran en Canon G1X.
      Extraslöa dagar fotograferar han med sin iPhone.
      Bilderna fixas till, på ett ärligt sätt, i Photoshop. Färger, kontrast, efterbelysning och lite bättre skärpa. Inga konsigheter. De få fotomontage som finns är så ärliga så att det syns tydligt.

      Radera
  5. Han är snäll din husse! (Iaf. för det mesta har jag förstått)

    Nikon(!) Bra val, en sån har jag också men jag har även ett 50mm objektiv som jag tar "snygga" porträttfoton med. Oftast på våra katter som är precis lika snäll som Lucy.... om inte snällare. ;) By the way, dem heter Lännart och Kurt. Två rödhåriga, urtjusiga killar. :D

    Photshop är ett fantastiskt verktyg som jag också brukar leka med. Man vill ju få "stuns" i bilderna.

    Kram på´re Sverker och hälsa Husse OCH Lucy!

    /Ann i Hälsingland!

    SvaraRadera