4 november 2012

Recept på riktigt god namnsdagsbakelse

REDO Man måste vara redo att hugga in, om man bjuds på en namnsdagsbakelse. Det är precis det som jag är. Det är nästan att jag tror att jag är en scout: Alltid redo! (När det gäller att äta.)

Om du har tittat på din kalender idag, så har du sett att det är en av årets viktigaste dagar, nämligen min namnsdag.
Har man namnsdag så tycker jag att man bör få lite presenter, eller ganska många, och en tårta eller bakelse.


Kan du tänka, jag uppvaktades med en synnerligen god bakelse. Tyvärr fick Lucy hel oförtjänt en också, vilket ju inte var nödvändigt. Det hade varit bättre att jag hade fått hennes bit också. Fast snäll som jag är, så kan jag gärna dela med mig. Fast det blev för mycket delande denhär gången, tycker jag.
I vilket fall som helst, så gratulerar jag mig hjärtligt på namnsdagen.
Hej så länge
Sverker

Leg. namnsdagsbarn


GREJER För att kunna göra en namnsdagsbakelse behövs det olika grejer.
2 st fat (helst stora)
1 tub kaviar till dekoration och som smakförhöjare
1 st jättestor falukorv – helst inte kattgnagd
1 st papplåda med grädde i
1 st kattvitamin (till katt om du har en)
37 levergodisbitar (till hund)



STEG 1 Som du kanske förstår så är det vänstra fatet mitt. På det fatet ligger det en alldeles för liten falukorvsbit. På högra fatet som är till Lucy, ligger det för mycket korv som är sönderdelat. Apparaten kan man spruta grädde med.



STEG 2–3 Se där, nu har det kommit på grädde. För lite på den vänstra och för mycket på den högra. Den vänstra har även fått levergodisar (för få). På den högra bakelsen ligger det en kattvitamin. Det hade räckt med en halv. Tittar du på första bilden, så ser du hur du kan skriva ett ”S” med kaviar. På Lucys räcker det med en plutt.
FEST Detta är beviset på 1. Att bakelsen var god 2. Att Lucys bakelse var alldeles för stor. Jag har ätit färdigt och Lucy har massor kvar. Jag var hela tiden beredd att förbarma mig över hennes bakelse, men hon åt helt fräckt upp allt.

TJATIG ”Grattis på namnsdagen Sverker”, säger Lucy. ”Tack”. Svarar jag artigt. ”Grattis på namnsdagen Sverker”, säger Lucy. ”Tack”. Svarar jag artigt. ”Grattis på namnsdagen Sverker”, säger Lucy. ”Tack”. Svarar jag artigt. ”Grattis på namnsdagen Sverker”, säger Lucy. Nu svarar jag inte längre. Hon är så himla tjatig.

6 kommentarer:

  1. Grattis på namnsdagen Sverker! Bakelsen ser riktigt god ut!/ Wi o Lu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Den var jättegod, men för liten.

      Radera
  2. grattis på namndagen! /taxen Alf www.echosierra.se

    SvaraRadera
  3. GRATTIS på Din Namnsdag. Oj, vilken fest ni har haft. Såg ju kanongott ut./Lotus

    SvaraRadera