1 november 2012

Husse fortfarande hjärtlös efter hjärtskolan

BETYDELSELÖS Den här bilden är väldigt betydelsefull, eftersom jag finns med på den. Men den är samtigt helt betydelselös, eftersom den inte har ett dugg att göra med dagens text. Tyvärr stör de färgglada löven lite, men jag hoppas att du ser mig.

Precis nyss kom husse hem från sin hjärtskola.
Stackars Sverker som har fått vara hemma hela dagen, tänker du säkert. Då kan jag trösta dig med att just idag har det inte varit så synd om mig. Jag har varit hos resursmatte.
Nu ska jag berätta vad hjärtskola är, om du känner dig sugen.


Eftersom jag inte tilläts att vara med på hjärtskolan, återberättar jag husses skildring av äventyret i Eksjö.
Först bytte husse om till sin sportoutfit som du kunde se igår. Därefter skulle man värma upp. Valet stod emellan en cykel, som man inte kom någon stans med, eller ett gåband där hussar liksom klockan går och går och aldrig kommer till dörren. Husse valde att promenera i en halvtimme utan att röra sig ur fläcken.
– Jag gick över tre kilometer, sade husse, som just berättat att han inte kommit en centimeter. Mycket märkligt.
Efter den prövningen satte sig husse till ro i en roddmaskin. Utan vare sig åror eller båt rodde husse i 3 x 3 minuter. Det var ju inte precis så att vattnet forsade kring bogen, utan maskinen med husse vid årorna stod alldeles stilla på det välstädade golvet.
Efter lite andra övningar, inklusive stillastående skridsko, var de fysiska aktiviteterna klara. Husse duschade, för att sedan forsa in i konferensrummet, där han drack gratiskaffe och åt flera gratiskex.
Nu började den teoretiska delen. Det var nog inte mycket husse fattade, för han gör inte många knop mellan hjärnhalvorna.
Först pratade en sjukgymnast om att det är viktigt att motionera och inte röka. Hon efterföljdes av en doktor och hon i sin tur berättade om att det är viktigt att motionera och inte röka. Husse röker inte, så varför han lade det på minnet begriper jag inte.
Däremot tycks bägge föredragshållarna helt missat att berätta att det är viktigt att ha ett gott hjärta (=ge mycket och extragod mat till sin västgötaspets).

Hej så länge
Sverker

Leg. skolminnesberättare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar