22 oktober 2012

Filosofiska funderingar över inställd utflykt

UTFLYKT När man ska på utflykt gäller det att vara rätt klädd. Det är till exempel aldrig fel att ha en käck äventyrshatt. Benlindor kan också vara bra. Den här bilden tog husses farfar runt 1905. Vägen är E4:n vid Gränna, som du ser. Efter bilden var tagen, så åkte man antagligen hem igen.

– Idag ska vi göra en utflykt Sverker, sade husse till mig idag på morgonen.
Så började det regna. Vi tog en kort promenad – och blev alldeles blöta.
– Idag ska vi inte göra en utflykt Sverker, sade husse till mig när vi kom hem.
Utflykten ersattes alltså med en kort promenad. Detta gav upphov till lite filosofiska (=lagom flummiga) funderingar.


En promenad är en kort utflykt till fots, kan man säga. Utflykter gör man oftast i bil. Först åker man en liten bit. Eller en längre bit. Sedan kommer man till ett utflyktsmål och då är man framme. Då tar man sig lämpligen en promenad, så att man kan beskåda utflyktsmålet, som kan vara ett trasigt hus. Man kan besöka många mål samma dag.
Gör man en lång utflykt, kanske under flera veckor, heter det semester. Men under semestern kan man göra utflykter för att till exempel titta på lutande tornet i Pisa. Inte nog med det; det går alldeles utmärkt att ta promenader också.
Tycker du att det blev för svårt nu? Titta på bilderna och läs bildtexterna.
Hej så länge
Sverker

Leg. badbildsförmedlare

KRÅNGLIGT Allt är inte så enkelt som det kanske verkar. Men efter jag har förklarat, så blir det nog lite svårare för dig att förstå. Om du tar en skolklass från Adelöv och släpar iväg dem till Alvastra klosterruin över dagen, så är det en utflykt. Fast det heter inte utflykt eftersom det är skolbarn. Då heter det skolresa, fastän både du och jag förstår att skolor inte kan resa. Detta är också en bild som husses farfar tog någon gång runt 1905.

SEMESTER Om du gör en utflykt som är både lång i både kilometer och tid, så heter det semester. Ta till exempel om du bor ett tag i det här huset i Toscana, då vet du nästan säkert att det är semester. Men om du alltid bor i huset, är det varken semester eller utflykt. Ser du mig i mitten till höger dold i lite blad? (Oj vad varmt det var!)

RÖRIGT Som du ser är det min Agnes, Mimmi och jag som är ute och går jämte en kanal i Frankrike. Vad du inte ser är vår kanalbåt, men du begriper nog ändå att det är semester. Men, nu kommer det konstiga, det är en promenad också. Vill man röra till det ytterligare, vilket jag gärna vill, så kan man säga att det är en utflykt till nästa sluss. Alltså är det semester, utflykt och promenad – allt i ett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar