24 september 2012

Arkitektoniska kommunala pärlor i min närhet

MYSIGT Jag behöver bara gå ett par hundra meter på min väg, innan jag kommer till denna vackra byggnad. Den är ganska liten, men ger ett mysigt intryck. Jag hade nog föredraget ett litet fönster. För övrigt passerar jag flera likadana på mina promenadvägar.

– Stackars Sverker som måste åka in ända till stan, för att se ett vackert hus.
Det har jag fått höra många gånger, efter min uppskattade inlägg om Tranås nya monumentalbyggnad.
Men du kan vara lugn. Jag har arkitektoniska pärlor på närmare håll.


Tranås Energi, före detta Tranås elverk, muntrar upp passerande med sina trevliga transformatorstationer. Materialet är plåt, med en trevlig knottrig yta. För att göra det ännu gemytligare, så är de lackerade i en falu rödfärgsnyans. De till och med varnar för att den estetiska upplevelsen kan bli allt för upphetsande.
Om jag sedan går vidare så kommer jag till Hättebadens parkering. Här har kommunen gjort en skulpturpark av stora naturstenar. Det är inte bara jag som tycker de är utmärkta markeringsställen.
Vid Seglarvik står ett litet rött hus, som innehåller en pumpstation som pumpar, ja, du kanske själv kan lista ut vad. Det kommer i alla fall från toaletter. Även här har man rest ett par skulpturer i natursten. Som pricken över i:et finns där en hundbajslåda.
Det allra finaste i byggnadsväg är nog det lilla traktorsgaraget vid campingplatsen. När det lilla garaget blev för litet, så byggde man en tillbyggnad. Här har formerna blivit lite friare. Raka vinklar är en styggelse, tyckte nog arkitekten.
Så visst har jag också vackra byggnader att titta på, när jag tar mina promenader.

Hej så länge
Sverker

Leg. estet

SPÄNNANDE Naturligtvis är Tranås Energi med all rätt stolta över sitt lilla hus. De till och med varnar för den spännande arkitekturen, att den kan bli för mycket för en estetiskt känslig person.

SPOILERKROSSARE De vackra skulpturerna vid parkeringsplatsen vid Hätte, försvinner ur sikt för bilföraren vid ca 3,18 meters avstånd. ”Hur nära är jag”, undrar förarna. Det är enkelt att svara på. När du krossat framändan på bilen, då är du för nära. Men de är bra att markera på.

PUMPHUS På en fin grusplan ligger det lilla pumphuset vid Seglarvik. Som dekoration har man även här kostat på ett par stenskulpturer. Fast de här hundbajslåderna begriper jag mig inte på. Jag har inte en chans att nå upp till dem, om jag nu skulle behöva bajsa.

CAMPINGGLÄDJE Det är lätt att förstå att Tranås kommun har satsat på en sådan här fin byggnad på campingplatsen. Dit kommer många turister både från Sverige som till exempel utlandet. Då gäller det att ta i lite extra, för att visa upp det finaste Tranås kan åstadkomma.

2 kommentarer:

  1. Det var de mest konstiga hundbajslådor som någonsin har uppfunnits! För det första så finns det inget som heter hundbajslåda, då vi hundar bajsar där det passar oss. För det andra kan de ju inte sätta upp dessa icke-befintliga hundbajslådor högt upp på en stolpe. Djuuuup suck från mig.

    SvaraRadera