11 februari 2012

Energibesparande och säker postförmedling


Min uppgift är inte att uppfinna hjulet på nytt. Det överlåter jag så gärna åt husse. Nej, jag ser gärna på hur man kan förenkla de metoder som används idag. Jag har stenhårt fokus på energibesparing, effektivitet och trivsel.
Igår kunde jag presentera mitt helautomatiska larm, idag har jag tittat på postbefordran. Min målsättning här har varit, frånsett de ovan nämnda punkterna, att leveransen av brev också ska ske på ett estetiskt tilltalande sätt.
För att se hur saker och ting fungerar idag, har jag studerat boken Uppfinningarna (Baltiska förlaget, 1926), där jag hittar de senaste rönen i olika branscher. Jag läser, tittar och sedan förbättrar jag.

Hej så länge
Sverker

Leg. Förste postöverlevererare




STYLTOR Att människor inte kan hoppa från tuva till tuva, har jag kunnat se på husse när vi är ute och går i skogen. Det är ofta han trampar snett, med gyttjiga skor och byxor som resultat. För att inte tala om vad som skulle hända om han snörde på sig ett par styltor. Det skulle resultera i att hela han skulle bli gyttjig. Men det finns de som smidigt och snabbt kan passera sumpiga områden, utan ens bli blöt om tassarna.


DUVA Att en fet duva skulle vara en bra leverantör av brev är ju bara löjligt. Vad händer när den feta fågeln spanar in en foderautomat tror du? Jo, det kan jag tala om för dig. Det skulle bli en lång matpaus. Sedan skulle den duvan behöva sitta i något träd och smälta maten i flera timmar. Under tiden får husse vänta på sina räkningar och riskera en påhälsning av kronofogden eller någon mc-klubb. Men det finns de som går raka vägen hem med posten.

EFFEKTIVT Det bästa sättet att få ett brev levererat är att använda en västgötaspets. Särskilt en som heter Sverker. Leveransen går fort, tyst och säkert. Ytterst miljövänligt och trivsamt. För att inte prata om den estetiska upplevelsen för betraktaren! Den enda kostnaden är en godisbit vid leveransen.

3 kommentarer:

  1. Ja ja..det är ju inte klokt va klok du är..!
    Jag är inte så klok att jag kan hämta posten utan att tugga sönder breven..!
    Men så är ju min matte inte riktigt klok heller..!

    SvaraRadera
  2. Det är konstigt att du lyckas Sverker. Varje gång brevbäraren kommer och vi försöker hjälpa till att hämta posten så går automatlarmet på. Vi har inte lyckats en enda gång./ Wi och Lu

    SvaraRadera
  3. Hi Sverker, what a clever and beautiful dog you are! I've enjoyed reading your blog posts and looking at all the beautiful pictures.
    Best wishes from Karen @ Collars-4-Dogs
    http://www.collars-4-dogs.com/

    SvaraRadera