2 november 2011

Turistrundan igen

FOTOMODELL Innan vi begav oss ut på dagens turistrunda kände jag mig tvungen att ta en liten promenad i skogen för att uträtta vissa nödiga behov. Naturligtvis ville Janina ta en bild av mig under promenaden. Jag förstår henne så väl.

Ja, så var det dags igen. Har jag utsocknes besök, så är turistrundan obligatorisk. Just nu har jag besök från Stockholm, så vi packade bilen och åkte iväg idag. Det kan vara roligt för stockholmare att få lite kultur och bildning, eftersom de saknar det per definition.

Piggt och raskt satte vi kursen mot Alvastra. Det är ett trasigt kloster. Trasiga hus är extra märkvärdiga. Jag guidade de bägge storstadsborna, som häpnade över mina kunskaper och de underverk de fick se.
Ja, sen var det dags att vända bilkylaren mot Röksten, som inom parantes sagt har slutat att röka. Jag läste upp runorna för de intresserade åhörarna. De fick lite att grunna över, alldenstund det inte är helt lätt att förstå den ålderdomliga svenskan.
Sen kom en tråkig del av resan. Husse, Per och Janina gick till Centralkrogen i Väderstad. Vem fick sitta i bilen och vakta husses kamera? Jo Sverker.
Skänninge var inte heller någon höjdare, eftersom jag ånyo lämnades ensam i bilen.
Men jag upptäckte att husse hade köpt godsaker åt mig, så de kan väl vara lite förlåtna.

Hej så länge
Sverker

Leg. Östgötaguide


TRASIGT Om du har funderat över hur ett trasigt kloster ser ut, så kan du ta en titt på bilden. Om du inte har funderat över det, så kan du ju titta ändå och bilda dig lite.

FÖRELÄSNING Jag berättar för Per om klosterlivet på Alvastra. Inte hur det är nu, utan hur det var för länge sedan. Då fanns det minsann också västgötaspetsar.

RUNOR I Stockholm har invånarna begränsade kunskaper om runor, så jag passade på att förevisa den största och finaste runstenen som finns; Rökstenen. Nu hoppas jag att de kan sprida sina nyvunna kunskaper till några andra obildade huvudstadsbor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar