1 september 2011

En spännande dag

FRUKOST Varje dag som är första skoldagen får Emily och Evan sin jättefavoritfrukost: pannkakor, bacon, sirap och grädde. Jag tror att det skulle vara min favoritfrukost också. Jag får bara hundmat. Även första skoldagen. Fusk.

Idag har husse skickat bilder hur det kan vara på morgonen den första skoldagen i Amerika. Han är ju hos Evan och Emily, och de började skolan just idag. För dem är det extra spännande, för de börjar i en ny skola och med nya kamrater. Vanligtvis tillbringar de sommaren hos mig, men det gjorde de inte i år. Vanligtvis var det bara förra sommaren.

Så här går första skoldagen till enligt husse (som sällan är något sanningsvittne):
1. Alla vaknar i god tid.
2. I köket har Emilys och Evans mamma gjort frukost. Pannkakor, sirap, grädde och bacon. Mat för en västgötaspets, skulle jag vilja säga.
3. Mamma fotograferar sina barn framför ett träd, som i sin tur växer framför familjens nya hus. Vem har vuxet mest till nästa år? Huset, trädet eller barnen?
4. Evan och Emily går till skolbussen. Första dagen följer även pappa och mamma med. Hemma i Sverige får man inte åka skolbuss om man inte bor väldans långt bort.
5. Skobussen kommer, Evan och Emily går ombord. Sedan försvinner bussen med dem till deras skola. Bra va? Så skulle det vara i Sverige, men här tänker vi inte på barnens säkerhet på samma sätt. Politikerna tänker bara på sina arvoden och pensioner.
6. När skoldagen är slut, så står skolbussen vid skolan och väntar för att köra barnen hem.
7. Första skoldagen får man äta på restaurang. Det fick aldrig jag. Jag skulle gärna följa med och fördiska alla restaurangens tallrikar.

Hej så länge
Sverker

Leg. utbildningsexpert


ÅRETS BILD Varje år sedan Evan och Emily började skolan, har de fotograferats vid ett träd framför huset. Då kan man se hur trädet växer och hur barnen växer. I år var det ett nytt träd vid ett nytt hus, men det var femte Årets bild, för de ska börja i femman. Men visst hade bilden blivit mycket bättre med en västgötaspets emellan barnen?

MOT BUSSEN Emily och Evan har 480 meter till sin skolbuss. Det tar 5 minuter och 42 sekunder att gå. Husse och Emily har provgått. Det skulle ta längre tid med en västgötaspets. Det finns ju så många träd och lyktstolpar. Med sig har barnen sina ryggsäckar och sin lunchbox. Det får ingen skolmat.

BUSSEN Alla skolbussar i USA är gula. Det är skolans egna bussar. Emily och Evan kom först, så de fick gå ombord först. De tyckte det var jätteroligt och spännande att få åka buss. Deras förra skola låg för nära för att de skulle få åka buss. Och skolvägen var inte farlig heller. Jag har också åkt buss.

FIN Visst är Emilys och Evans skola fin. Husse var och tittade på den för ett par dagar sedan. Då var det bara lärare där. Inga skolbarn att valla. Det är annars en av mina favoritsysselsättningar. Det fick jag göra när husse var lärare.

DUKTIGAST Här är en bild på den duktigaste eleven någonsin. Alla katogorier. Ja, du ser rätt. Det är ju jag Sverker som tränar agility. Jag undrar hur Evan och Emily skulle klara det här? Husse vet jag att han skulle trilla ner. Han är så klumpig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar