5 april 2011

Husses dyra hobby

BORRA BORRA På med strålkastaren och sedan starta borret. Jag begriper inte varför man först borrar, för att sedan fylla igen det man just borrat upp. Husse måste älska smärta.

Min husse gnäller ofta över sina ynka kontanta tillgångar.
– Hade jag bara lite mer pengar, förstår du Sverker, så hade jag gärna köpt det stora tuggbenet åt dig. Det är sådana ord jag ständigt matas med, när jag hellre vill matas med saftiga köttbitar.
Men husse kanske skulle dra in på sina nöjen istället.

Ta idag till exempel.
– Nu ska jag gå till tandläkaren, så du får sitta och vänta i bilen Sverker, sa husse.
Sen försvann han. Efter en mycket dryg och långsam halvtimme kom han tillbaka.
– Aj, aj, aj, aj, jämrade sig min fallna hjälte när han steg in i bilen.
– Oj, oj, oj, oj vad dyrt det kommer att bli.
Varför skaffar han sig inte en billigare och mindre smärtsam hobby? Samla snäckskal på tomten, är ett klart mer ekonomiskt gynnsamt alternativ. Och trivsammare.

När vi kom hem tog vi en promenad. Efter ett tag kom vi till en byggarbetsplats.
– Det här huset är min tandläkare som bygger, sade husse och visade på den stora villan som reste sig jämte stranden.
– Jag har varit med att finansiera den med både rotbidrag och hålfyllning, sade husse bittert.
Så är det. Hade husse bara kunnat skaffa sig ett mer lukrativt arbete och billigare hobby, så hade vi inte behövt bo i en trång liten sommarstuga.
Med tunga steg återvände vi till vårt eländiga boende, där vi drack lite vatten. Det var allt huset förmådde.


Hej så länge
Sverker

Leg. finansanalytiker


TORTYR Med dessa käcka redskap kan tandläkaren gräva runt i husses tänder. Det står husse dyrt både pengar och smärta.

RESULTATET Så här ter det sig, husses plågoandes nybygge. Jag bara slänger en förstulen, men avundsjuk, blick. Varför är husse med och betalar för sånt, istället för att ge mig en mör oxfilé?

5 kommentarer:

  1. Sverker är ju bara bäst. Livet i Tranås måste vara underbart.

    SvaraRadera
  2. zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz...

    SvaraRadera
  3. Jag älskar sverkers hatkommentator. Är så underhållande hur denne faktiskt tar sig tid att kommentera varje inlägg med "snark", "gäsp" eller som i detta fall "zzzzzzzzzzz...". Vem är du?

    SvaraRadera
  4. Haha, varför läser man en blogg om man inte gillar den?
    Jag gillar din blogg!

    SvaraRadera