22 december 2012

Dagens ord på livets väg





Inget är mer trist än att vakna på julafton och inte vara ett barn.


Sverker
(2000–)

21 december 2012

USA är drömlandet för katter

VACKER Eftersom amerikanska katter inte är lika vackra och graciösa som vi franska katter, så visar jag dig en bild så du vet hur en fulländad katt ska se ut. Som av en händelse föreställer bilden mig. Je suis une très beau chat!

Nu blir nog Sverker gramse på mig, när jag tar hans blogg i anspråk. Men jag tycker att det skulle vara en välgärning mot hans läsare att ha lite vettiga saker på bloggen som omväxling.

Som du kanske läste, så påstod Sverker att han hade fått opublicerbara bilder från min styvhusse. Så var inte alls fallet. Tvärtom. Det var bilder som var synnerligen angelägna att göra kända för större allmänhet.
Anledning till Sverkers minst sagt avoga inställning, är att bilderna föreställer kattliv i USA. De berättar om hur katten Boots, 18 år, framlever sina dagar.
Jag kan bara säga det att när styvhusse kommer hem, är det vissa saker som måste ändras omedelbart.
Hej så länge
Lucy

Leg. hackare

BOOTS Så här kan en 18 år gammal katt se ut, om han bor i Seattle. Lägg märke till att amerikanska katter har blåa klor, som klapprar när de går på golvet. Om det inte är heltäckningsmatta förstås. Amerikakatter kan inte klättra i trän. Det kan jag.

MYSIGT Alla amerikanska katter har en egen bädd framför den öppna spisen, där de kan sitta, eller ligga, och njuta av värmen. De har också fina juldekorationer omkring sig. En snögubbe och julbockar. Till vänster skymtar du lite paket under granen. Det finns många fler. De är nog samtliga till Boots, tror jag. Jag kräver omedelbar ändring hemma hos styvhusse.

TV-SOFFA När det så är dags för TV, så slipper amerikanska katter trängas med styvhussar och västgötaspetsar. Nej, de kan gå upp och lägga sig på en varm, mjuk och skön kudde. Det är så det skall vara!

HYLLNING Amerikanska katter hyllas på många sätt. Ta till exempel dessa pepparkakor. Det är katter det – färdiga till språng. Ser du någon styvhussepepparkaka eller någon västgötaspetspepparkaka? Nej, jag tänkte väl det.

Dagens ord på rekorddagen

Nu över en kvarts million klick på min blogg

Jag slår nya rekord varje dag, men ibland är det milstolpar som passeras.
Jag blir lika förvånad varje dag att jag inte har fler läsare, men det är inte lätt att hitta den mest skinande guldklimpen i det stora grustag som är Internet.
Men ett stort tack till alla mina trogna läsare, att åtminstone ni har förstånd nog att läsa mina inlägg.




Jag brukar ofta få komplimanger och blir lika generad varje gång. Jag tycker alltid att det finns mer att säga.


Sverker
(2000–)

20 december 2012

Rapport från Gulagarkipelagen

PLÅGSAMT Där ligger kycklingarna och där står jag. Tror du jag får smaka en endaste liten bit? Inte! Inga smulor från bordets överflöd kommer mig till del. Så nära och så långt borta.

Här kommer en rapport från Gulagarkipelagens Tranåsfilial.
Jag har lärt resursmatte att skriva på datorn. Varken hon eller resurshusse är så duktiga på det, men jag försöker lära dem. Det är inte lätt att diktera under så hemska förhållanden, som du förstår.

Det är hemskt här hos resursmatte och resurshusse. Visserligen slipper jag Lucy, och det fanns inte heller någon Archie här, men annars är det botten.
Dessutom har jag hittat resurshusses säng och återtagit kontrollen över den, men det är bara små ljuspunkter i mörkret.
Jag får inte fördiska hos min resursfamilj. De hävdar helt felaktigt att jag mår bäst av att äta torrfoder. Både resursmatte och resurshusse säger att de har gått utbildning till hundinstruktör, men det måste vara en riktigt dålig utbildning som inte tar med det som är viktigast för hundar, MAT! Mycket mat och god mat.
Du kan tänka dig hur det känns att stå och lukta på resursmattes goda kycklingfilé och bara få lukta utan att få smaka på den minsta lilla bit.
Jag är så utmärglad så att jag knappt orkar med att vakta huset fast vallgraven håller på att fyllas igen. För att visa att jag inte helt släppt mina plikter har jag med en bild på hur jag vaktar huset, men den mesta tiden ligger jag fullständigt däckad av matbrist och orkar inget.
Inte ens när vi är ute och går i snön blir det mycket bättre. Jag fick en liten godisbit när jag gått upp på en sten, men med tanke på hur hög stenen var och hur mycket snö det var på den, var det ingen energivinst, snarast tvärt om.
Hej så länge
Sverker

Leg. lidare

UTMATTAD Den ständiga näringsbristen gör mig fullkomligt utmattad. Det är inte konstigt att jag ligger fullkomligt utslagen på golvet. Några rejäla fördiskar, skulle säkert väcka livsandarna igen.

STENKLÄTTRING Att klättra upp på stenar, brukar ge mig ett välkommet näringstillskott. Men inte nu! Trots att jag fick kämpa för att bestiga denna sten, så belönades jag med en sådan liten godisbit att näringstillskottet hamnade på minus.

VAKTHUND Trots mitt lidande är inte jag den som sviker mina plikter. Jag fattar då och då post vid fönstret för att vakta, även om krafterna tryter. Plikten framför allt.

LÅNGSAMT Det är så jobbigt att diktera att jag måste lägga mig ner. Det är kombinationen av resursmattes långsamhet och min svält. Men jag kämpar på för din skull.

FÄRDIG Ja, så var diktamen färdig för denna gång. Jag är precis färdig och slocknar utmattad i soffan.

Dagens ord på livets väg






Hellre äter jag själv, än jag ser att Lucy och husse svälter.


Sverker
(2000–)

19 december 2012

Världens bästa upplysningsexpert korar vinnarna

OMRÅDET I år var det ett område som hade valts ut att deltaga i tävlingen om ”Det ståtligaste upplysta huset”. Området heter, som du kan se, Laurel Crest. Skylten deltar inte i tävlingen.

Husse tyckte att det var hans uppgift att utse det stiligaste huset i området där min David, min Stephanie, min Emily och min Evan bor.
Naturligtvis klarade han inte av det, utan han bad mig om hjälp och skickade bilder på kandidaterna. Dessutom skickade han med några oanständiga bilder, som jag av moraliska skäl inte kan publicera.


Jag har beslutat att tävlingen ska vara rättvis och demokratisk. Det är också viktigt att de som röstar är kunniga i juldekorationsfrågor och fullkomligt opartiska.
För att man ska vara säker på att juryn inte påverkas otillbörligt, beslöt jag om sluten omröstning. För att riktigt säkerställa en extrem hög kvalité på juryn, är jag den ende medlemmen av densamma (juryn alltså). Husse eller Lucy eller någon annan okunnig person har inte fått någon rösträtt.
Omröstningen gick till så att juryn (=jag Sverker), röstade på vem vi (=jag) ville ha som etta, tvåa och trea.
Sedan sammanräknades rösterna enligt ett komplicerat system, som jag inte redogör för. Du skulle ändå inte fatta det.
Till slut låg resultatet färdigt. Det var jag som ordförande för juryn som tillkännagav resultatet. Det var riktigt spännande att få höra vem som skulle vinna. Du kan se på bilderna hur det gick.
Juryns beslut var för övrigt enhälligt.
Hej så länge
Sverker

Leg. upplysningsexpert

UPPLYSNINGSEXPERT För att kunna bedöma vilket hus som är stiligast, över där i Amerika, var husse tvungen att anlita en verklig expert. Någon tillräckligt kompetent jury fanns inte att tillgå på den sidan Atlanten, utan husse fick leta runt i hela världen. Den givna juryn blev förstås jag, Sverker. Vem hade trott något annat.

GULD Här har vi den givne vinnaren. Titta på den stiliga snögubben, polkapinnarnas klara färger, för att inte tala om resten av lamporna, som är så smakfullt placerade. En IKEA-stake i fönstret i husses rum är ett unikt grepp i detta område. Tänk att det hampade sig så att detta är min Davids hus. Vilken tur och lycka. Ett stort grattis till min David, min Stephanie, min Evan och min Emily både till förstapriset och till att bo i detta så tjusigt upplysta hus. (Att just detta hus vann, har inget att göra med att ägarfamiljen tillhör min familj.)

SILVER Bättre än så här kan man knappast välja dekorationer. En stor upplyst hund är en given vinnare, men konkurrensen var stenhård, så det blev bara ett hedersamt andrapris för detta vackra hus. Hade hunden varit en västgötaspets, eller jag hade varit släkt med de som bor där, hade förstaplatsen varit given.

BRONS Jag tycker nog att dekoratören har haft lite svårt att bestämma sig. Snögubbe, hund och en karusell som snurrar. Inget riktigt dominerande. Men det blir naturligtvis ett stort plus för hunden, och just den ger huset den välförtjänta tredjeplatsen. Även här hade en illuminerad västgötaspets bättrat på placeringen ett par steg.

Dagens ord på livets väg




Jag är större än stjärnorna, för jag vet att de är där uppe, och de vet nog inte att jag är här nere.


Sverker
(2000–)