2 september 2012

Rädda mig från dessa blommor

VACKRA Direkt fula är inte blommorna, men de är alldeles för många. Dessutom blir de fler och fler för varje år.

Det var en gång en granne till en stilig västgötaspets som såg en blomma.
– Hoppsan vilken vacker blomma, sade grannen en dag för några år sedan i det att nyss nämnde granne skådade just en blomma.
– Några sådana vore stiliga i min trädgård.


Sagt och gjort. Grannen tog med sig några plantor – eller frön – och planterade i sin trädgård. Resten är historia. Jämfört med denna blomma verkar maskrosor vara synnerligen svåra att få att sprida sig. Om du kom ihåg så skrev jag om denna stiliga blomma redan förra året, men sedan dess har det tillkommet ett par hyggen. De är fyllda med blommor numera. Nästa år kommer det att finnas ännu flera.
Om du också vill ha dessa resliga blomster hemma hos dig, så kan du komma och hämta plantor såväl som frön hemma hos mig. Jag har så jag kan dela med mig.

Hej så länge
Sverker

Leg. blombadare

BLOMKLUNGA Somliga av blommorna har bestämt sig för att stå i en klunga jämte mitt garage. En vacker dag går det nog inte att hitta garaget. Då kan inte jag åka bil längre.

SKOGEN Förr i tiden (=för tre år sedan) var det skog här. Nu finns det bara blommor. Dels grannens spridna blommor, men också jättemaskrosor, som husse kallar solrosor.

JÄTTAR Här ser du själv hur stora blommorna är. Jämför med den stiliga västgötaspetsen som står framför blommorna, så förstår du själv.

BLOMSKOG Tidigare (=för två år sedan) kunde jag gå i skogen här. Det var en trevlig promenadskog med ganska glest mellan träden. En och annan svamp växte det här också till husses förtjusning. Nu är det en blomskog, som varken husse eller jag vill gå i, eftersom varken han eller jag ser mer än ett par dm framföre oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar