15 maj 2012

Från fult till fint på 17 minuter

FULT Har man så här stora gjutjärnsgrytor, ska man antingen koka ärtsoppa i dem, eller så ska man plantera blommor. I vårt fall är det senare alternativet att föredra. Men inte är det tjusigt med grytor med vissna blommor i?

Trots vädret, så börjar det närma sig den tid på året då trädgården ska blomma lite. Hos mig är det med betoning på lite. Mycket lite. Sen kommer Agnes och då brukar det bli lite mer fart med trädgårdsskötseln.
Dessbättre för oss, så fick husse som en försenad födelsedagspresent massa blommor av hans snälla moster och morbror som bor granne på somrarna.


Nu hade husse steg ett i att få lite blommor i grytorna jämte dörren. Tror du att han högg tag i den lilla planteringsspaden direkt, han hade mottaget den fina presenten? Icke! Det gick en dag. Sedan gick det en dag till, men då var det jag som sade åt honom på skarpen.
Och tänk, bara 17 minuter senare hade vi det jättefint vid vår ingång.
Det är tur för husse att han har mig, som kan sätta lite fart på honom.

Hej så länge
Sverker

Leg. trädgårdsmästare


FÄRGGLATT Titta vad fina blommor husse fick av sin moster och morbror. Det är tur att de finns, annars skulle vårt liv vara mycket mer jordfärgat.

SORTERAT Nu går det inte att plantera blommorna hur som helst. De måste sorteras upp i storlek och färger. Under mitt kraftfulla befäl, så lyckades husse med den uppgiften.

TILLRÄCKLIGT Eftersom husse är lat, slö och allmänt okunnig, så ligger det inom mitt ansvarsområde att planteringshålen blir tillräckligt djupa och breda. Varje hål måste jag kontrollera, för det går inte att lita på honom.

FINT De här blommorna luktar inte särskilt mycket, men de är väldigt fina att titta på. Här ser du vad fint och trivsamt det går att göra med presentblommor och en kunnig arbetsledare.

7 kommentarer:

  1. Du lyckades bra Sverker! Fast det brukar du göra.. Bra att du skapar ordning på torpet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag undrar hur det skulle vara här om inte jag fanns.

      Radera
  2. Jag tror husse är lite lat (i alla fall ibland)/E-beth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är han verkligen inte. Han är mycket lat!

      Radera
  3. Det blev ju väldigt fint hemma hos dig! Min matte är också lat..... hon har köpt hem både blommor och två nya krukor. I morgon får jag göra som du...sparka i gång henne. Du är inte bara stilig utan också redig. Hälsningar från Lotus

    SvaraRadera
  4. Otroligt charmerande arbetsledare hemma hos er! Vårhälsning översändes från Pettson/schabrador som är världsbäst på det mesta, Findus/stolt bondkatt med frack, Berit/fårhatande tacka och Matador/halvblodskille med stolt svanföring å som har MVG i att åka kana ner för skarpt sluttande slänter = ett bra sätt att rymma ur hagen......å så matte Christina/kvinna mor, sambo å barnmorska

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hälsar tillbaka till alla. (Dock med viss tvekan till katten.)

      Radera