10 juli 2011

På spindelfronten något nytt

Jag beslöt idag att ta ut Egon på en spindelsafari. Vi har ju åtta ben tillsammans, så jag tyckte att det kunde vara lämpligt. Det var jag som var den sakkunnige ciceronen. Egon var den, av mina kunskaper, förstummade åhöraren. Lägg märke till min intelligenta och vakna blick jag har när jag letar nät.

Egon är och hälsar på mig den här weekenden. Det är som alltid jätteroligt, eftersom han sedan länge är min bäste kamrat. Den här gången ville jag visa Egon några intressanta och typiska spindelnät i skogen. Egon tyckte det skulle bli spännande, så vi begav oss ut i de djupa skogarna.

När Egon är hemma hos sig har han ingen skog, om man inte räknar klungor av hus som en husskog. Därför tycker Egon att det är kul att vara hos mig. Han behöver ju inte ha koppel heller, så han får lufsa omkring som han vill.
Men så var det inte idag, för i dag var vi på spindelsafari. Egon har ju inte så många spindelnät att titta på under sina promenader. Jag tycker att jag kunde dela med mig lite av min eminenta (= fantastiska) kunskaper i ämnet till min fåkunnige vän.
Vill du också lära dig lite, så läs bildtexterna noga, så hamnar du på samma kunskapsnivå som den Egon numera har.
Hej så länge
Sverker

Leg. araknolog (spindelexpert)


TRÅNGBOTT Spindlarna har under sommaren förökat sig som de flugor de gärna vill äta. Det är överbefolkat på vissa ställen. Alla kan inte få ett eget träd. Priserna har skjutit upp högre än trädkronorna. Precis som i Stockholm får man då börja bygga på höjden, så att alla ska få plats. Samtidigt är det inte lätt för de små flygfäna att kunna passera ofångade genom den proletärnättäta skogen.

FETA Den rika tillgången på myggor och flugor under försäsongen har gjort en del spindlar feta och lata. De sitter bara där nöjda och rapar flugben och orkar inte ens sköta underhållet av sina nät. Men se då fångar de färre flugor och så blir de smala. Då kan de börja med reparationsarbetet, men då kan det redan vara för sent …

SNOBBAR Den senaste trenden är att bygga fyrkantiga nät. Vad gör man inte för att få sina grannar avundsjuka. Bara bre ut sig så mycket som möjligt på andras bekostnad. I människovärden hittar vi motsvarigheten på Östermalm och i Djursholm. Det skulle inte förvåna mig om de här spindlarna ockuperar skärgården och Gotland också.

STUDENTEN Här ser vi min student, som just har studerat ett av snobbarnas fyrkantsnät. Egon var djupt tacksam över allt han hade fått lära sig under vår promenad. Det är så givande att lyssna på mig, tycker Egon.

6 kommentarer:

  1. Sverker! Jag hittade dig för ett tag sedan, hur har jag glömt. Nu besöker jag dig nästan varje dag och njuter av dina skriverier och gläds åt att följa dig.
    Du är verkligen en suveränt vacker och klok hund! Tack för att du delar med dig! Jag skickar dig ett saftigt ben genom cyberrymden.

    SvaraRadera
  2. Sverker har blivit som en drog för mig. Jag måste läsa varje dag/E-beth

    SvaraRadera
  3. Du har blivit en drog för mig också Sverker .Jättetrevligt.evap

    SvaraRadera
  4. Jag är jättetacksam för allt beröm, och jag förstår er så väl. /Sverker

    SvaraRadera
  5. Sverker borde kanske drogtestas. /Per

    SvaraRadera