30 juli 2012

Nu väntar jag på att husse ska komma tillbaka

SPANING Nu står jag och spanar efter husse som har smitit iväg igen. Han kommer vara borta ett par veckor eller så. Det är svårt att säga.

Husse försvinner ett tag igen, så det kommer att bli en paus på min blogg ett par veckor. Han tyckte han hade det så bra på pensionatet i Eksjö och Jönköping, så nu ska han prova Linköping också. De ska bygga om honom där lite. Han påstår att han ska komma hem som en bättre människa, vilket behövs. Han kanske äntligen får klart för sig hur mycket mat jag behöver.
Men du behöver inte alls vara orolig, för jag passar både min Agnes och min Per. Jag får väl slänga en blick åt Lucy, den fula franska katten, också.
Vi ses igen så fort som möjligt.


Hej så länge
Sverker

Leg. barnvakt

GRATIS De här tunna böckerna fick husse alldeles gratis när han var i Eksjö. Med tanke på hur tunna de är, så tycker jag han har läst dem väldigt mycket.

Dagens ord på livets stig




Meningen med katter är nog att jag ska lära mig att inte allt i naturen har en mening.


Sverker
(2000–)

29 juli 2012

Raska pojkar hjälpte oss att fylla vedboden

VEDÄMTARE De här duktiga pojkarna, Rasmus och Robin, såg till så att jag slapp och frysa i vinter. Många lass med ved har de släpat på sin cykelkärra för att kunna fylla upp min vedbord.

Om jag ska framhäva en egenskap hos husse så är det snål. Se bara hur mycket mat jag får. Dessutom är det den billigaste sorten som återfinns i min matskål.
Husse grymtar också väldigt när han ska betala sina räkningar. Särskilt elräkningen.
Där för eldar han så mycket han kan med ved.


Jag hjälper alltid husse med att bära in ved. Vi bär lika mycket. Han tar en vedkorg och jag släpar på ett vedträd. Ett – ett alltså.
Men i år var det problem. Veden var nästan slut och husse påstod att han inte fick arbeta (=lat). Då griper en granne in.
Med hjälp av två duktiga pojkar, Rasmus och Robin, fick husse sin ved hemkörd. De gick och drog den på en cykelkärra. Veden var huggen av deras morfar Anders. Och inte nog med det. De staplade veden fint i vedboden och utanför också, när vedboden blev full. Och full är vedboden. Jättefull.
Tänk vilken tur det är att det finns hjälpsamma grannar, när husse är så lat. Annars hade jag fått frysa i vinter.

Hej så länge
Sverker

Leg. vedeldare


FULLT Här kan du se själv hur full min vedbod är. Då ska du veta att det stora vedbodutrymmet finns till vänster, men det syns inte på bilden. Visst är de duktiga fastän de bara är nio och elva år!

Dagens ord på livets stig



Katter kommer, katter går.
Lycklig jag som katter jaga får.


Sverker
(2000–)

28 juli 2012

Här är den förrymda katten

KATTAN Här har du ett bildbevis på att den skygga katten är hemma. Nu ska hon bara vila lite, sen ska det jagas!

Efterlysning avblåses

Agnes fula franska katt kom just insläntrande genom ett fönster. Hon har tydligen varit ute på olovligt äventyr. Sådana är de fransyskorna.
Min Agnes är jätteglad.
Jag är glad också. Nu ska här jagas katt!!

Nu är min Agnes hemma hos mig

TREVLIGT Både Agnes och jag gillar att sitta nere vid sjön och titta. Och kan du tänka dig vilken tur, Agnes tycker att det är för kallt i vattnet för att bada. Då slipper jag skälla upp henne ur det hemska vattnet.

Om du undrar var min Agnes är någonstans, så kan jag tala om att hon är hemma hos sin Sverker. Med sig hade hon sin fula katt Lucy, som jag knappt hann hälsa på. Katten är försvunnen. Det är inte mitt fel, för jag hann inte jaga henne en enda gång.

Agnes hann knapps komma hem förrän hon gav sig i kast med att rensa ogräs. En onödig uppgift kan man tycka. Hon rensade förra året, men det fanns lika mycket i år igen. Per hjälpte också till förstås. Husse gör som vanligt inget.
Jag har det ganska bra nu, eftersom både Per och min Agnes är här hos sin Sverker. Det är alltid någon som har tid att klia på mig och smyga åt mig en godsak – när inte husse ser.
Husse har ingen riktig förståelse för västgötaspetsars behov av korv.

Hej så länge
Sverker

Leg. familjevän


OGRÄS Att här har det rensats minsann. Husse har skött, eller skulle ha skött, trädgården denna sommar. Det är tur att Agnes kommer hem så något blir gjort.

SYSKON Agnes och Per hjälptes åt, även om det inte syns på bilden. Sakkunnig arbetsledare var förstås jag.