11 oktober 2012

Mo Yan dragen – Sverker förbigången igen








FEL Tänk att Horace hade fel i år igen. Snille och smak? Icke!! Återigen blev den givne pristagaren Sverker förbigången!


Så har då fossilerna i Svenska Akademin grävt längst ner bland lapparna i sitt mögliga källarvalv. Längst ner i högen drog de upp ett fuktskadat pappersark, som någon smugglat dit i ett obevakat ögonblick.
– Vem blir det i år, ropar ledamöterna upphetsade i munnen på varandra?
– Mo Yan, står det på lappen.


De församlade lugnar sig något och de aderton tar sig mödosamt upp till akademins överdådiga sammanträdesrum.
– Skönt att det blev någon som man kan stava till, sade en av fornlämningarna efter det han hade förhört sig om stavningen.
– En katt?, sporde en av ledamöterna, som glömt sin hörapparat hemma.
– Mo Yan, inte Mo Jam, förtydligade lappdragaren och kontrollerade lappen än en gång.
Nu tog den ständige sekreteraren till orda.
– Först får jag be om ursäkt att årets pristagare inte är över 80 år, men beslutet är väl enhälligt? Alla nickade.
– Jag förklarar mötet för avslutat. Nu skyndar vi oss alla hem för att läsa något av Mo. Vi får hoppas att det finns något översatt. Han är ju kines, tror jag.

Mötet var över och ledarmötena i den Svenska Akademin staplade hem till sina käll.
Långt senare, det var idag alldeles nyss, fick resten av världen veta att den Svenska Akademin åter igen hade förbigått den givne vinnaren av Nobels Litteraturpris: Sverker.

Hej så länge
Sverker

Leg. förbigången

BITTERT Det här var inte roligt. Jag hade väntat mig att få höra mitt namn, men inte. Istället har de återigen lyckas med att hitta någon som jag aldrig hört talas om. En skam för Svenska Akademin, en skam för Sverige.

Folkets röst: Sverker skulle haft priset

Dagens fråga: Var det rätt person som fick litteraturpriset?




AGNES
Nej, verkligen inte. Jag tycker årets självklara vinnare skulle ha varit Sverker. Jag förstår inte hur de kunde utse denne Mo Yan. Sverkers enastående prosa saknar motstycke i hela litteraturhistorien. Är han månne diskriminerad för han är en västgötaspets?




LUCY
Utan tvekan har akademin gjort ytterligare ett misstag. Jag vill påpeka, inte utan visst eftertryck, att min vän Sverker var, är och kommer förbli den värdigaste pristagaren. Det är inte för att jag känner honom som jag sätter Sverker främst, utan för han är den bäste! När nu inte Sverker fick priset, kunde de väl ha tagit en fransk författare, så man hade fattat texten.



HUSSE
Det var det värsta jag hört: Mo Yan? Nej, Sverker skulle ha haft litteraturpriset. Dessutom – om de skulle förbigå Sverker igen – varför tar de ingen man har hört talas om (= Jan Guillou och Claes Ohlson i Insjön)?

8 kommentarer:

  1. Hur många känner till och har läst Sverkers rader? Massor! Hur många känner till och har läst Mo Yan (eller vad han heter)? Vääääääääääääldigt få! Alltså - enkel matematik säger vem som skulle haft nobelpriset.Jag kommer att bojkotta Nobelfesten (TV-upplagan alltså).E-beth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis min åsikt. Dessutom tänkte jag att slippa torrfodret. Det är ju många pengar man får.

      Radera
  2. Sverker, it is just racism of the worst kind. Certainly you should have won!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I could only say, that you are absolutely right there Eloise.

      Radera
  3. Sverker, strunta i akademien - för oss, dina läsare, är du alltid bäst!

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. Tack. Det är ju aldrig roligt när andras okunskap drabbar mig.

      Radera