26 januari 2012

VU slog ett slag på den nya komprimissledaren

FLOCKLEDARE VU (=husse) slår ett slag för att husse blir nya flockens ledare. Jag skäms! Hans meriter inom fackföreningsrörelsen och saknaden av bestämda åsikter, som knappast kan reta någon, var det främsta skälet till att han återinsattes. Dock är han en kompromiss, eftersom farfar sade ett bestämt nej, som han dessutom menade och Agnes kan inte.

Nu är det klart: Husse blir den nygamla flockledaren. Det är bestämt, men inte. Tillsättningen ska utåt sett gå demokratiskt till, om än inte. Vad jag oroar mig för är om husse kan komma igen. Det var under hans ledning som flocken tappade 50% av sina medlemmar. Själv anser jag att jag hade varit bäst. Om detta inte var möjligt så hade jag ett dreamteam i bakfickan.

Skälet att välja husse var att han hade varit ordförande för Smålands Tidningens journalistklubb, samt varit Smålands representant på journalistkongressen 1998. Det är 14 år gamla meriter. Att klubben blev Årets Journalistklubb, berodde antagligen på de övriga i styrelsen.
Det har kommit röster från folkdjupen (=Anonym + Måns) om att plocka fram en gammal veteran (=farfar) och att han skulle vara den mest lämpade som ny flockledare. Det är ett förslag jag skulle kunna acceptera. Han är frikostig med maten till mig. Vad som eventuellt talar emot honom är åldern (=98 år).
Vimse, som är en katt, föreslog att Agnes fula katt Lucy skulle ta posten som flockledare. Men en katt? De är ju inte ens flockdjur, utan de tänker bara på sig själva. Dessutom att ha en fransyska i spetsen för en västgötaspets den äldsta svenska hundrasen. Det faller på sin egen orimlighet.
Jag vaskade fram ett eget dreamteam bestående av farfar och Agnes.
Farfar har internationell erfarenhet, eftersom han har tjänstgjort i London (=en stad större än Tranås). Som gammal kantor har han också pedagogisk erfarenhet och kan såväl tala som spela för en publik. Hans ledaregenskaper har verifierats då han har dirigerat många körer.
Agnes lysande egenskaper kan du se i gårdagens presentation av henne. Till hennes nackdel kan sägas att hon är bättre på att starta projekt, än att avsluta dem. Men med farfars fasta, om än åldrande, hand kunde kanske han förmå henne att vända detta minus till ett plus.
Vi får se hur detta ödesdigra val kommer att påverka flocken. Jag är orolig.

Hej så länge
Sverker

Leg. flockmedlem


DREAMTEAM Dessa två skulle naturligtvis vara de bästa för min flock, nu när jag har tvingats att avgå frivilligt. Agnes och farfar. Tyvärr skulle flockledarbeslutet hastas fram, och Agnes har månader kvar av sitt internationella åtagande i Frankrike. VU ansåg att en flock inte kan stå utan en ledare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar