27 januari 2012

Agnes fotoutställning på Förintelsens dag

Idag är det Förintelsens minnesdag. Då passar jag på att visa några av min Agnes bilder, som hon fotograferade när hon var på en skolresa till Auschwitz för tre år sedan.
Även om min blogg idag visar upp en annan sida än den vanliga, så finns det tyvärr anledning att hålla minnet av koncentrationslägren levande. Det finns fortfarande människor som förnekar förintelsen och som anser att en del människor är mindre värda än andra.
Jag har själv besökt ett läger i Frankrike. Där var det mest motståndsmän som hölls, men även fångar med ”fel ras, fel åsikter, fel sexuell läggning, eller fel sann Gud”.
I Natzweiler-Struthof, som lägret hette, dog cirka 25.000 människor. Lägret levererade också människor till universitet i Strasbourg, där forskare tacksamt tog emot de mänskliga försökskaninerna.
Vi måste ständigt påminna om denna mörka period av vår nutidshistoria och vad kan då vara bättre än att visa min Agnes bilder.
Bilderna presenteras utan kommentarer, men låt oss komma ihåg allas lika värde.


Hej så länge
Sverker









2 kommentarer:

  1. Jag håller med till fullo! Men jag måste också säga att, motiven till trots, var väldigt fina bilder.

    SvaraRadera