19 september 2011

Säker bantning

MAGE Om jag ställer mig upp mot husses ben, ser jag nästan bara en mage. Snart måste jag stå utan stöd, om jag ska kunna se husse djupt in i hans ögon. Vad än värre är, är att husse knappas ser mig. Bara sin mage – och den vill han nog helst inte se.

– Nej, sade husse. Eller rättare sagt nästan skrek.
– Snart är det tresiffrigt. Jag måste göra något åt min vikt. Du måste hjälpa mig Sverker.
Husse stog på vågen och såg förtvivlad ut.
Vad gjorde då husse för att vikten skulle rasa? Han åkte till USA. Där har de antagligen extranyttig mat.


Det absolut bästa sättet att gå ner i vikt är ju att äta nyttigt och röra på sig. Var det därför husse gav sig iväg? Inte vet jag. I vilket fall som helst har han inte vågat väga sig på vågen sedan han kom hem.
– Jag tycker nog själv att jag åt mindre där borta, sade han lite urskuldande idag.
– Jag har nog gått ner lite, tillade han förhoppningsfullt och sneglade åt vågen.
Men inte vägde han sig, och han behöver varken livrem eller hängslen.

Han har dock utarbetat en 100%-ig plan:
1. Äta lite nyttigare. (Inget godis utgör en onödig punkt.)
2. Gå längre och fortare med mig. (Låter bra.)
3. Skaffa en app till iFånen. (För att kunna följa bakslagen dag för dag, kilo för kilo.)
4. Tappa något eller några kilo per vecka. (Lysande)

Så här har det gått:
1. Nej. (Han äter bara sallad och ev en liten tunn köttbit. Ingen nyttig sås eller chokladkakor.Ingen god fördisk.)
2. Ja/Nej. (Vi går minst 10 km per dag, men inte så särskilt fort.)
3. Ja. (Men för att kunna se hur han har misslyckas, måste han väga sig.)
4. ?? (Han törs inte väga sig.)

Hej så länge
Sverker

Leg. personlig tränare


)96,3 Det här är verkligen något att skämmas över. Dessutom är husse rädd att han ska väga ännu mer nu, så han törs inte ställa sig på vågen. Hoppas inte vågen brakar ihop den dagen han tar steget upp på plattan.

TRÄNINGSCOACH Ser du spänsten i steget. Så ser det ut när en vältränad västgötaspets är ute och promenerar. Husses spänstiga steg leder tankarna mer mot en berusad elefants framfart. Tror du att han någonsin kan bli lika elegant som jag i sin stegföring?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar