18 september 2011

Hösten anfaller

MARKLÖV När det blir höst, trillar löven ner på marken. Med tanke på den euforiska lycka (=löjlig glädje) husse känner när löven kommer på våren, har jag svårt att förstå hans negativa inställning när de lämnar sin plats på trädet. Men han är sådan. Ombytlig. Löv bra – löv dåligt.

Idag kom hösten. Det är kallt, blåsigt och regn. För min del kan det gärna blåsa och vara kallt, men det är onödigt med regn. Husse har som vanligt börjat hösten arbete i trädgården i mycket god tid (=i går).

Det är mycket som ska göras. Först måste de försummade delarna av gräsmattan klippas. Det började han med igår. Han hann väl 29 kvadratmeter innan bensinen tog slut. Naturligtvis var dunken tom också.
– Vi får inte gömma dunken när vi åker till stan, sade husse till mig.
Förvånansvärt nog gjorde han inte det. Hade han kommit ihåg att tanka den med bensin, så hade ju allt varit perfekt.
– Vi tar det i morgon bitti istället. Det blir bra.
Det blev inte alls bra. Det är alldeles för blött.
Istället tog vi oss en promenad i skogen.
– Idag skippar vi fåglarna. Vi inriktar oss på harar, rådjur och älgar istället, sade husse när han hängde på sig kameran med dyrobjektivet runt halsen.
Normalt sett så brukar man få sparka sig fram mellan de vilda djuren i skogen. Så inte idag. Jag såg en fågel, som snabbt flög förbi. Det var allt, fastän vi gick så tyst vi kunde.
Dock måste jag förvånat meddela att husse slipade till och oljade in trädgårdsmöbeln igår. Precis som planerat.

Hej så länge

Sverker


Leg. hösthund


MONUMENT Här står gräsklipparen som ett monument över husses försumlighet. Hade han bara köpt bensin, så hade den stått i sitt lilla garage. Där skulle den ha stått i vilket fall.

GÄSS I brist på fåglar, så tänkte husse fotografera vita gäss på sjön. Nu hade det ju tyvärr mojnat något, så det blev bara en gås. Och en liten stackare också. Fast det må väl betecknas som ett hyfsat resultat av husse.

NYOLJAD Nu tror du förstås att det här är en regnskogsmöbel. Det är det inte. ”Av miljöskäl köper jag inte en regnskogsmöbel”, säger husse till mig. Det betyder i själva verket: ”Jag har inte råd med en regnskogsmöbel, men jag blandar i lite färgpulver i träoljan, så den ska se ut som en.” Mahogny ska det föreställa. Vad tycker du?

VILDDJUR Istället för hare, rådjur eller älg, blev det även idag en västgötaspets. Fast jag måste tillstå att bättre bild än så här kan husse nog inte få till, hur lång tid han än tillbringar i skogen.

2 kommentarer:

  1. Helt rätt, svenskt trä ska det vara. Och regn tycker Zlatan (västgötaspetsen Zlatan alltså, världens blivande smartaste hund, är bara 4 månader så det får väl ta en liten stund) också är helt överflödigt.
    Sista bilden, håller med, nära nog optimal!!

    SvaraRadera
  2. Du är mysig du, Sverker! Håller fullständigt med, vad är en massa vilda, ouppfostrade skogsdjur jämfört med världens vackraste, smartaste och mest väluppfostrade (hm) västgötaspets! Ha det bra, och ta hand om husse. Han verkar behöva viss tillsyn!

    SvaraRadera