14 januari 2014

Jag har fullt upp att göra när jag inte gör något

ARBETARE Att inte göra något särskilt, betyder inte att jag bara strövar omkring i skogen så här. Visst, jag gör det också, men min dag fylls alltid av synnerligen betungande plikter.

Du tror förstås att jag inte gör något dagar som jag inte gör något särskilt. Där har du alldeles fel. Mina dagar fylls alltid av mycket betungande uppgifter.

Naturligtvis ska tidningen hämtas. Detta bör man göra så tidigt som möjligt, det vill säga när den kommer. Idag fick jag väcka husse 05.43, så han skulle få färskast möjliga tidning. När man ändå är uppe, kan det vara lämpligt att skotta och tända en brasa i kakelugnen när man kommit in.
Efter ett tag är det dags att uppmärksamma min husse på att det är dags att äta frukost. Detta gäller särskilt mig, som är i starkt behov av mat. Jag håller på att tyna bort. En kortare frukostpromenad är också på sin plats innan det är dags att äta. Jag kunde konstatera att blomknopparna, på busken man inte kan stava till, hade klarat kylan som gett med sig idag. Jag kontrollerade också att soptunnan var utdragen, eftersom den töms idag.
När husse har ätit sin frukost, tar det betungande arbetet med fördiskningen vid. Idag var det havregrynsgrötsrester som skulle avlägsnas från tallriken.
En kort vila sitter bra innan en lite rejälare promenad. Då har jag fullt upp. Det åligger nämligen mig att nosa reda på vad som har hänt sedan förra gången jag var ute. Jag ska också leda husse i skogen, så han inte förvirrar bort sig.
Naturligtvis måste posten tas in också när vi kommer hem igen. Annars skulle brevlådan snart bli full.
Sedan är det dags att göra min blogg och det är resultatet av det du tittar på nu.

Hej så länge
Sverker

Leg. arbetare

SOPOR Efter årsskiftet ändrade de sophämtningen från torsdagar jämna veckor, till tisdagar ojämna veckor. Eftersom min husse har svårt för sig, så gäller det för mig att hålla ordning på ändrade rutiner. I slutet av 2014 har han kanske lärt sig. Soptunnan står på sin plats och innehåller två sopkassar.

POST Husse blev sprudlande glad när han fick ett orange kuvert idag. ”Se hela din pension på webben!” utlovades på kuvertet. ”Det ska väl inte vara så svårt sade husse”, som är synnerligen missnöjd med sin pension.

KNOPPAR Kylan verkar inte ha skadat knopparna på busken som inte går att stava till. Jag kan nog se fram mot tjusiga blommor i vår.

HOPPSAN Direkt kände min känsliga nos att här inne har någon varit, som inte brukar vara här. Det måste undersökas närmare.

OFÖRSTÅENDE Min husse begriper inte alls vikten av att undersöka vissa dofter väldigt länge. ”Kom nu Sverker”, tjatar han, men jag hör inte. Det här visade sig vara ett sådant viktigt ställe, att jag var tvungen att markera över platsen.

LEDARHUND Jag har just lotsat husse runt den ruttna granen. Den föll tvärs över min stig i förgår. Det blåste inte ens. Husse skulle nog ha trott att han kunde gå rakt igenom, om inte jag visade att det går att promenera runt om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar