24 april 2013

Tranås diskriminerar och kränker sina invånare

FÖRBJUDNA Vid infarten till Bredstorp står en stor, och säkert mycket dyr, skylt. Den upplyser om vilka sporter jag inte får deltaga i. Här har kommunen alltså slängt ut miljoners miljoners till ingen nytta alls.

För några dagar sedan hittade jag en väldigt skrytsam artikel i lokalpressen. Fritidsnämndens ordförande kråmade sig, så hon höll på att spricka. Tranås var nämligen utsedd till länets bästa fritidskommun. Till yttermera visso var min stad nummer 14 i hela Sverige.
Men hur är det egentligen med det? Jag beslöt att göra en egen opartisk expertundersökning utan att mutor förekommer.


Badplatsen som ligger jämte mig, vet jag ju redan är kass. Hundar får ju inte ens komma dit. Fast varför man skulle dit är lite svårt att veta. Det är bättre att använda sin egen badplats, om man nu absolut vill bli blöt.

Jag styrde min kosa till Bredstorp. Där finns allt, nästan. Kommunen anser att det är väldigt fint och det har kostat miljoner. Massor med miljoner. Det är kronor jag talar om. Hur är det där för oss fritidsintresserade? Det är inte alls, kan jag säga. Totalt värdelöst. De satsade pengarna är bortkastade. Hundar får inte komma in någonstans!
Snabbt beger jag mig till ett av Sveriges längsta elljusspår. Här är det meningen att man ska motionera. Springa fort alltså. Vad möts man av? Jo, en skylt med förmaningen att hundar ska hållas kopplade. Vem ska kunna hålla min takt?

Och så fortsätter det. Jag får inte gå till simhallen, Idrottshuset, bowlingbanan … uppräkningen kan fortsätta.

Tranås är nog Sveriges sämsta fritidskommun. Allt verkar vara stängt för människans bästa vän. Jag kan alltså inte motionera. Jag får nöja mig med att springa i skogen.

Hej så länge
Sverker

Leg. konsumentupplysare

FÖRBJUDET Tänk om husse skulle känna för att spela tennis och ville ha en rask bollpojke. Vem skulle vara mer lämpad för den uppgiften än jag? Svaret är, som du förstår, ingen! Men jag är inte välkommen!! Med tunga steg får jag bara avlägsna mig.

KRÄNKT Detta är ett motionsspår. Det betyder att man ska motionera där. Men jag ska vara i koppel! Tänk om jag skulle hålla husses takt, vad skulle jag få för motion då? Precis. Ingen alls. Det är kränkande.

FÖRBJUDET Inte får jag spela fotboll heller. Jag skulle säkert vara bättre än det som brukar hålla till där. Mycket glädjande är dock att det tydligt står att katter också ska hålla sig borta. Rätt åt dig Lucy!

DISKRIMINERING Ett av Sveriges längsta elljusspår kan kommunen kosta på sig till glädje för ett dussintal motionsdårar som vill ränna runt i skogen när det är mörkt. Det finns faktiskt pannlampor. Men ordna belysning på min gata, det låter sig inte göras. Då finns det nämligen inga pengar. Skulle skogstrollen vara mera värda än jag?

MOTIONSLÖST Trots att kommunen har satsat massor med pengar på fritidssaker, så är det stängt för mig. Jag kan inte motionera alls. Jag får nöja mig med att springa omkring i skogen hemmavid.

2 kommentarer:

  1. Jag tror att din skog är trevligare än alla motionsspår i hela Tranås

    SvaraRadera