27 april 2013

I dag tar jag mig an solen och dess strålar



Varje morgon händer samma sak; en sol går upp. Fastän det är samma sak, ser det inte samma ut. Ibland är det si och ibland är det så. Det konstigaste är att en sol kan gå upp utan att solen syns. Det beror på att de kan finnas så kallade moln i solen som gör att den inte syns. Sedan på kvällen går solen ner och nästa morgon kommer det en ny.
Bara för att du ska förstå, har jag lite olika solbilder idag. Alla är fotograferade med husses telefon. 

Just nu sammanfaller solens uppgång med morgontidningens ankomst. Detta är ganska praktiskt, för då kan jag väcka honom. Då kan husse och jag slå flera flugor i samma smäll. Husse kan hämta sin tidning, jag kan uträtta mina morgonbehov och så kan vi gemensamt beskåda och fotografera soluppgången.
Varje dag kan sedan de som är FB-kompis med husse se soluppgången, om de nu råkade sova själva.
Fast vem ligger och sover 05.30?

Hej så länge
Sverker

Leg. sollärare

BÄST Detta är som du ser den bästa soluppgångsbilden. Varför? Är inte det självklart? Jag finns ju med på bilden, inte bara solen.

IDAG Precis så här såg det ut idag, vilket beror på att bilden är tagen idag på morgonen. Solen försökte gömma sig bakom molnen, men syntes ändå. Är månne dagens sol lite blyg?

SNÅRIGT Detta är 05.32-snåret. Solen gick nämligen upp i 05.32-snåret, sade husse. Jag har hela tiden trott att det var ett vanligt snår, men det var det tydligen inte.

GRÅTT Ibland går solen upp, men inte. Det är de dagar det är alldeles grått. Fastän detta är en soluppgång, så syns det inte. Du får bara tro mig.

RÖD Somliga dagar är den dagens sol alldeles röd. Den brukar dock byta färg lite senare. Antagligen är extrasömniga solar lite röda av ilska över att de ska vara tvungna att stiga upp i ottan bara för att tidningen har kommit.

GUL Som du ser är det här ett tag sedan. Det var fortfarande is på sjön. Den dagens sol var i alla fall gulorange. Det är ganska vanligt, i alla fall över min sjö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar