4 juni 2012

På spaning efter den sommar som flytt


Vart har sommaren tagit vägen? På almanackan står det sommar, men termometern visar höst eller vår. Kanske sommaren gömmer sig någonstans? Jag tog en tur, för att leta på säkra sommarteckenställen. (Oj, vilket långt ord jag uppfann!)

Ett bra ställe att hitta sommaren är Tranås badplats, som finns än så länge. Den kommer nog att läggas ner, när det blir dags för nästa skrytbygge. Om det är sommar, så är det fullt med folk. Allt från solande pensionärer till stojande barn. Men idag var det helt tomt. Ingen sommar där inte.
Vid restaurangen, där man kan köpa glass, var det också helt tomt.
Fast allt det här hade jag ju kunnat räkna ut, med en snabb blick på parkeringsplatsen. Den var lika tom som husses plånbok.
Jag beslöt att husse och jag skulle gå hem igen, men kan du tänka dig vad vi hittade då? Ja, just det; sommaren.
Kanske inte riktigt sommaren, men en fjäril. Kanske sommaren kommer tillbaka. Vad tror du?
Hej så länge
Sverker

Leg. sommarspanare



FÖRBUD Hätteudde, som Tranås kommunala badplats heter, är full med förbud. Allt är förbjudet. Denna skylt är dock lite förvirrande. Var får man inte campa? Är det i diket? Är det på trottoaren? Är det på vägen? Ja, det är inte lätt och veta, men det är nog tur att skylten finns. Dessutom finns den i västgötaspetshöjd. Efterföljansvärt!


LYCKAT Det var tur att de lade ner så mycket arbete med att ploga badplatsens parkeringsplats i vintras. Visserligen hann de inte ploga min väg 200 meter därifrån, men som du ser finns det ingen snö alls på parkeringen. Det är ju väldigt bra om det skulle komma någon bil som vill parkera just där.


TOMT Sveriges fulaste och tråkigaste minigolfbana (antagligen) var helt tom. Ingen sommar där inte. Jag tittade efter om det fanns en kvarglömd boll, men inte ens det fanns det. Än mindre någon som ville betala dyra pengar för att spela.


OLÄSLIGT Om du kommer till Tranås och vill hitta bland stadens gator och gränder, kan det vara bra att först orientera sig på en karta. Dessvärre är kartan ännu mera solblekt, än vad den var förra året. Nu går den knappt att läsa alls. Det är turistservice det! Vilken tur att det inte finns några turister.


SOMMAR När vi nästan var hemma såg jag den. En fjäril. Om det finns fjärilar som sitter på blå blommor och sörplar i sig nektar, då är det sommar. Eller nästan i alla fall! Jag hittade sommaren.

2 kommentarer:

  1. Vilken fin bild på fjärilen och de blå blommorna.....Matte säger att den ger hopp om
    att sommaren faktiskt kommer igen.
    Hälsningar från sommarälskaren Lotus

    SvaraRadera
  2. Du inger hopp Sverker/E-beth

    SvaraRadera