3 juni 2012

Med husse på Hultet bland andra fornminnen

SITT! Ibland tröttnar jag på att vara fotomodell, så fastän husse sade ”sitt Sverker”, så gick jag min väg. Fast samtidigt förstår jag husse som vill ha något vackert på bilderna.

Idag är det Hultets dag och då kan man lämpligen åka till gammelbyn Hultet. Hultet ligger några kilometrar utanför Tranås och där finns det massor med gamla hus. Ungefär som på Skansen, men inte lika många hus, men bättre.

Frånsett att titta på gamla hus, som dessutom är fulla med gamla saker, kan man träffa andra hundar. Jag träffade Hjärtat. Konstigt nog verkade hon lite avvisande.
På sätt och vis är det lite otäckt att åka till ställen där de samlar på gamla saker. Inte för egen del, men jag är rädd att de ska behålla husse. Han skulle kanske platsa bland de andra fornminnena. Fast han är väl inte i tillräckligt bra skick.
Om man hade med sig 30 kronor kunde man köpa en våffla med sylt och grädde. Den var god.

Hej så länge
Sverker

Leg. kulturhund


LIN Förr i tiden när man skulle göra kläder av lin, så var det jättejobbigt. På Hultet kan man se de olika verktygen som krävdes, innan man kunde sy sig en skjorta eller väva en fin duk. Idag är det mycket lättare. Man går bara in i en affär och köper det man vill ha – om man ha pengar.

HJÄRTAT Jag träffade minsann Hjärtat på Hultet. Hon är en likadan hund som Egon var, men flicka och inte lika snäll. Hon var rent av avvisande. Det var aldrig Egon.

HULDA I den här stugan bodde Hulda en gång i tiden. Arvid Jonas, som han hette som har byggt och samlat allt, köpte både hennes hus och saker på auktion. Då kan man se hur de verkligen bodde förr. Det var inte så grant, vill jag lova.

LÄNGTAN Husse tittade bara på alla gamla grejer inne i husen. Jag var mer intresserad av vad som hände utanför. Det fanns nämligen många andra hundar på Hultet idag. Det tyckte jag var mer spännande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar