16 maj 2012

Grannsämjan kräver att husse tar hjälp av en robot

GRÄSDJUNGEL Så här kan det bara inte se ut. Antingen har man en duktig husse, som med glädje tar sig an gräsklippningen. Eller också har man, som jag, en lat husse som gärna låter gräset växa kämpahögt. Det är i sådana lägen jag får skämmas inför grannarna. Men det finns en lösning.

Hemma skulle jag ha en ful och tovig gräsmatta om husse skulle sköta den. Nu är det så lyckligt att jag har en självgående och tänkande gräsklippare. Husse är varken självgående eller tänkande. Det är en av de många saker som skiljer husse från en gräsklippare.

Punkt ett för att min gräsklippare ska arbeta, är att den placeras vid sin laddare. Den punkten hade husse missat innan han for till Toulouse. Då är det tur att det finns en Sverker, som med hjälp av Egon fick resurshusse att placera klipparen på rätt plats.
Naturligtvis behövde resurshusse en hel del hjälp; var klipparen fanns, vilken sida som skulle vara upp och var man sätter på strömmen.
När han äntligen hade fattat det, så var det bara att sitta ner och se hur den lilla automaten arbetar.
Den är nästan lika flitig som jag, men den hörs inte lika mycket. Den skäller aldrig.

Hej så länge
Sverker

Leg. gräsmatteexpert


MASKINMÄSTARE När husse var hos min Agnes och hennes fula katt i Toulouse, så växte gräset som bara den. Jag och Egon beslöt att resurshusse skulle ta ut husses självskötande gräsklippare. Naturligtvis fick jag och Egon visa hur resurshusse skulle göra. Husse är så pantad att han trodde att gräsklipparen var så automatisk att den hade hoppat ut själv, när det var dags för den att klippa.

BLYG Klipparen är lite blyg, så den gömmer sig gärna bakom buskar, men du kan se hur den forcerar det höga gräset. Det är sådant som inte husse klarar av. Fast han går inte på elektricitet, utan mer på onyttigt godis. Han är också mycket fetare än gräsklipparen.

MODIG Om roboten är lite tjurig och kommer smygande för att attackera dig har du två alternativ. Du kan flytta på dig och låta den passera, eller du kan stå kvar och ta upp kampen. När den märker att det var en stilig och kraftig västgötaspets den riktade sin attack mot, vänder den genast och flyr.

KONTROLL Efter att den har hållit på ett par dagar, kan det vara lämpligt att okulärbesiktiga (=glo på) gräsmattan. Då kan jag se om den har skött sig, vilket den har för det mesta. Det gäller att få områdesanpassade gräsmattor.

2 kommentarer:

  1. Hej Sverker! Jag heter Moa och är en riktig snygging på 7 somrar som hittade till din blogg av en ren slump. Jag är ganska skeptisk till såna där gräsklippare, för precis som du sa så vet man aldrig vad de gör då man vänder svansen till. Jag tänkte att jag skulle bifoga en bild på mig, men jag hittade inte din mailadress. HAr du en sådan? Hundpussar från Västgötingen Moa, från Ockelbo, ursprungligen Norrtälje, Ulvus Kennel. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den står högst upp:
      sverkerhund@gmail.com
      ett bättre alternativ, om du vill ha den läst, är husses
      bertil@hedbor.org

      Radera