9 februari 2012

Räven inte bara raskar över isen

RASKRÄV Här ser du att visan är sann. Räven Hubertus traskar raskt över isen. Varför undrar du nog. Jo, efter allt sjungande i julas, så ville räven bara få slut på det eviga tjatandet som strömmade ut ur högtalare och människomunnar. Eller kan det vara något annat?

Ibland kan det helt skenbart förefalla som om det inte händer något märkligt i mitt liv. Då kommer ju naturligtvis frågan upp direkt: ”Vad ska jag skriva om idag på min blogg?”
Kommer jag inte på något då, så ställer jag mig frågan: ”Har jag några spännande bilder?”
Går jag bet där också, så får det bli det som alltid går hem: ”Vad gör rävarna idag?”


Idag är det en sådan där dag. Nu är visserligen allt som jag företar mig av yttersta vikt för en bredare allmänhet. Vad ska du annars konversera om vid middagsbordet? Men idag blev det rävarna i alla fall.
Vad gör då rävarna idag? Ställer du dig den frågan, så missade du helt julens huvudbudskap. Du hörde inte visan. Du var förstås helt koncentrerad på dina julklappar, eller pyssla mina julpyssel. Jag känner mig nödsakad att repetera:
”Räven raskar över isen!”
Nu är detta påstående inte helt sant. Rävar sitter på isen också. Då är de inte så raska minsann.
Varför har jag inte verifierat detta påstående med israskande rävar innan, undrar du nu säkert. Det är ju länge sedan det var jul. Svaret borde vara enkelt även för dig. När det var jul hemma hos mig, så fanns det ingen is på min sjö. Då hade rävarna ingen is att raska på.
Det var väl inte så svårt att förstå?

Hej så länge
Sverker

Leg. rävobservatör


SITTRÄV Detta är ett bildbevis på att rävar inte bara raskar över isen. De sitter också. Det är Stina som sitter och Hubertus som raskt traskar mot henne. Men varför då?

HOPPSAN Det här känner jag igen. Jag har för övrigt redan vädrat mig till det. Stina löper! Klart att Hubertus traskar raskt över isen till sin Stina.

HOPPSAN IGEN En liten detaljförstoring av föregående bild. Det behövs eftersom husses dyra objektiv är så kasst, att det inte kan ta närbilder på rävar på en kilometers håll. Men som du ser verkar inte Stina helt avvisande.

BLYGSAM Eftersom jag är en känslig natur, så slår jag blygt ner ögonen. Man vet aldrig vad som kan hända när två rävar möts på isen en snöig februaridag.

3 kommentarer:

  1. Sverker, please tell the phtographer those are amazing pictures!

    SvaraRadera
  2. Not so amazing. He says he need a 2000 mm lens. This is only 300 mm.

    SvaraRadera
  3. Med de där bilderna av rävarna på isen tänker jag på Ulf Thorén och programmet Hvar fjortonde dag...Så gammal är jag...:-)

    SvaraRadera