26 juli 2011

Lustiga djur på fjällen

KONSTIGT Du kan aldrig vara riktigt säker på vad du kan möta för varelser när du snubblar omkring i fjällen. Titta bara här. Visst är det märkligt? Långt borta från all bebyggelse träffade den här prickiga fjällkamelen en människa som ser precis ut som min lillresurshusse Anders. Det enda som skiljer är de konstiga kläderna. Jag tror den gula rödpricka fjällkamelen smällde av, så förvånad måste den ha blivit. Det på marken är så kallad snö.

Om du kom ihåg från igår, så skrev jag om att jag tittat på massa bilder på min resursfamiljs fjällstaplingstur. Det var långt inne i fjällvärden på sin promenad. Ibland var det så öde, så de knappt kunde höra glassbilarna. Då förstår du säkert hur långt in i vildmarken de var.
Jag fick också se massa bilder. En del av dem visade synnerligen konstiga djur. Det är de jag visar idag. Jag lånade ju hem bilderna, så även du se dem. Du behöver säkert all bildning du kan få. Det kommer fler bilder i morgon.
Min resurshusse och resursmatte berättade vad de föreställde. Tyvärr har jag glömt lite, men jag berättar det jag kommer ihåg. Dessutom vet jag ju i princip allt som är värt att veta redan.


Hej så länge
Sverker

Leg. fjälldjurskännare



VEM Det här är Melin. Om det var fru Melin, eller herr Melin, har jag glömt. Det är inte lätt att se skillnad på dem. De ser alla likadana ut. Antagligen är det fru Melin, eftersom hon sitter och åmar sig framför fotografen. Tjejer är så larviga med sådant.

FEL Ibland har resurshusse fel. Han påstod att de här skulle vara rena. Jag vet hur en ren hjort ser ut. Det här gänget var bland det skabbigaste jag har sett. Jag undrar varför inte deras husse eller matte ryktar dem. När man ser en sådan här bild, så önskar jag att jag hade varit med. Det hade varit väldigt skojigt att valla dem.

FET RÅTTA Träffar du på en ovanligt fet råtta under din fjällvandring, så ska du veta att de kallas lämmel. Ibland är det lämmelår och det var det i år. Det betyder nog att råttorna får osedvanligt mycket mat av sina hussar och mattar, så de blir så här tjocka och duktiga. Om det finns många lämlar så blir rovfåglar och fjällrävar glada, sade resurshusse till mig. Jag tror inte jag skulle bli särskilt glad. Har man sett en, så har man sett alla.

3 kommentarer:

  1. Ja du, du är festlig du! Mycket festlig till ocj med.

    SvaraRadera
  2. Åh, det här inlägget gjorde verkligen min dag! Du är så underbar Sverker!

    SvaraRadera
  3. Sverker är som knark för mig, jag är helt beroende/E-beth

    SvaraRadera