5 juli 2011

Alice är turist

GRÄNNA När man är i Gränna, så måste man köpa polkagrisar. Tyvärr är alla polkagrissäljare så ogästvänliga så västgötaspetsar får stanna utanför. Just på väg ut från godisbutiken ser du Alice och Agnes.

Varje gång det kommer en Alice från Frankrike och hälsar på måste man turista med henne. Alice är äldre än vad jag är. Hon är sjutton år gammal, men fastän jag är bara elva år, så vet jag hur man ska turista här. Alice vet nog bättre hur man ska turista hemma hos sig.

Jag har en väl inövad turistsväng, som jag tvingar alla utrikes gäster att ta. Det gör det hela lite enklare för mig. Husse kör bilen och jag visar vägen.
Så här går turistsvängen: Tranås (där det inte finns något att se), förbi farbror Fredrik på Gripenbergs slott, Gränna, Hästholmen som har klart vatten, resterna av Alvastra kloster, Heda kyrka och sätta blommor på farmors grav, så förstås Rökstenen och sen hem till Tranås (där det inte finns något att se).
Så det var precis vad vi gjorde igår.


Hej så länge
Sverker

Leg. reseledare


GODIS Att den här butiken hade varit en önskedröm för en framåt västgötaspets som jag som på ett sådant ställe hade kunnat ta egna initiativ. Men nu är det bara Agnes och Alice som går och väljer och vrakar bland läckerheterna. Inget alls köpte de till stackars Sverker.

POLARHJÄLTE Eftersom Alice redan hade sett ett magnifikt svenskt misslyckande i Stockholm – Regalskeppet Vasa – så fortsatte vi på den inslagna vägen med svenska fiaskon. I Gränna kan du ju se hur André gjorde ett totalt katastrofalt försök att nå nordpolen i ballong. Det slutade ju inte så bra. Dock blev Alice dagens polarhjälte. Jag fick vänta utanför.

GRÄNNABERGET Uppe på Grännaberget kan man fika och träffa poliser. Samtidigt kan man begrunda utsikten över Västergötland och spana efter västgötaspetsar. Jag såg inga, men jag tyckte mig att jag kunde förnimma lukten av en löpande tik på andra sidan Vättern.

SNÄLLT Det bjöds inte bara på utsikt, utan även vatten till törstande hundar. Dock saknar jag den bordsservering av vatten jag brukar få i Frankrike. Jag vill bara påpeka att det var Agnes som hade spillt vattnet.

HÄSTHOLMEN Om du åket till Hästholmen, så kan du se att Vätterns vatten är genomskinligt. Det är inte vattnet hemma i Sommen. Där är det brunt.

ALVASTRA Jag leder vägen i Alvastra kloster. Vad Agnes gör, törs jag inte gissa, men hon påminner mig om husses syster ibland. Det är faktiskt jag som är reseledare!

FÄRDIGT Alice blev lite trött efter min utmärkta guidning av det trasiga klostret. Men naturligtvis var hon mycket tacksam.

HEDA Så kan det se ut i Heda kyrka när Alice är där. Annars ser det likadant ut, bara det att du inte kan se någon Alice.

RUNOR I Frankrike, där Alice bor, finns det ingen Röksten. Det var därför jag tog Alice till just Rökstenen. Alice förstod inte vad det runorna betydde, så det var tur att jag var med.

2 kommentarer: