25 februari 2011

Pinsamma svenskar


Det är inte konstigt att jag blundar. Jag ville inte att de i de andra båtarna skulle se mig. Svensk hund, som tillhör Sveriges äldsta hundras. Svensk midsommarafton. Fransk skokartongsbåt. Fransk kanal. Mycket pinsammare kan det inte bli. Bilderna från kvällen vill jag undanhålla mina beundrare.

Ibland när man är ute och åker på de franska kanalerna händer det att det ska firas lite extra. Antagligen kan min flock hitta på många anledningar att fira. Det som är extra noga att fira är bara min födelsedag och min namnsdag. På vår fula skokartong firade vi en gång.

En dag stannade vi extra tidigt och knöt fast stranden vid båten. Det var varmt. Riktigt varmt. Doften från kanalen var lite påträngande även för mig. Då och då passerade det en båt och rörde om lite i den stillastående luften.
– Det är midsommarafton, sade resurshusse glatt. På midsommaraftnar lossnar tydligen superlimmet på ratten lite tidigare.
– Nu ska det bli fest, fastslog resursmatte som hade till uppgift att alla skulle bli mätta.
– Bertil (det är husse det) dukar du? Jag är maskinchef muttrade husse.
– Agnes och Mimmi går ut och plockar löv och blommor.
Orderna duggade tätt från resursmatte. Hon är bra på att organisera.
– Gå ut med Sverker, du kan ju ändå inte göra något ordentligt, sade matte till husse, i det att hon justerade vinklarna på besticken.
– Har vi små glas vi kan ha till snapsglas?
– Jag följer med, fastslog Calle, som inte heller ville jobba på båten. Han var ju kapten.

När vi kom tillbaka fanns det en liten, liten midsommarstång på båten. Resursmatte hade tagit med sig nödvändiga tillbehör (=sill) från Sverige. Även resurshusse hade tillbehörsprovianterat =småflaskor) i hemmakommunens specialaffär.

Att nu fick jag skämmas
Alla samlades kring det svenska smörgåsbordet i den franska båten på en fransk kanal i Frankrike.
Nu fick resurshusse chansen att ta fram de kunskaper han fortfarande kommer ihåg från sina studier på Chalmers: snapsvisor. Många och långa är de.
Vad flockarna på de båtar som passerade oss i kanalen tänkte när de såg och hörde oss, vill jag helst inte tänka på. Jag fick ju skämmas mer än vanligt över min flock.

Men god mat var det. När det är midsommar i Frankrike, trillar det nämligen ner många godsaker på båtgolvet till Sverker, det är jag det, som villigt städar så det ska vara fint och trivsamt.

I Frankrike blir det kolmörkt på midsommarafton.


Hej så länge
Sverker

Leg. supersvensk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar