19 januari 2015

Vems är de tappade gruskornen?

TAPPAT Någon har tappat flera gruskorn på min väg. Du ser själv att det ligger flera stycken. Nu har vägen också blivit förstörd. Någon långfärdsskridskobana kan den inte bli längre,

Min väg har blivit saboterad. Någon har tappat flera gruskorn, så nu går det inte att anlägga en skridskobana längre. Tänk vad fin den hade blivit. En liten avhyvling med en ismaskin och den hade varit perfekt.

Tranås kommun missade en turistattraktion av hög dignitet. En 500 meter lång skridskobana hade säkert lockat turister i massor. Säkert lika många (=ett tiotal) som miljonsatsningen Pälsriket gjorde på sin tid. De hade bara tagit en utflykt med en av ismaskinerna som ändå mest står och vilar sig på Bredstorp.
Vad händer istället? Jo en av sandbilarna, som tillsammans med plogbilarna, har kört skytteltrafik på kommunalrådsvägen kör vilse. Och det var inte lite fel den kom. Den hamnade på min väg, där den spred ut flera sandkorn.
Sandningen kan ju anses vara delvis lyckad ur kommunens synpunkt, då man fortfarande inte kan gå på vägen utan att riskera att halka omkull. Samtidigt har det olyckliga inträffat att det är direkt olämpligt att åka skridsko.
Fast jag är lite osäker på att det är kommunen som tappat sanden. I vilket fall som helst borde det gå ganska fort att plocka upp de få sandkorn som ligger spridda på den fina isen.

Hej så länge
Sverker

Leg. entreprenör

FIN Det här skulle ha varit en fin början till en ny attraktion i Tranås. En perfekt skridskobana för stans alla hysteriska motionärer. För att inte prata om hitresta turister.

BANDYIS Om du åker till bandybanan, så kan du se hur is ska se ut. Så fin kunde isen på min väg också ha blivit om de hade dragit över den med någon av ismaskinerna.

ISFRITT Min sjö är alldeles isfri. Igår var det en båt som passerade och idag kom det en flock feta änder simmande. Det går varken att åka båt eller simm om det är is på sjön.

SPÄNNANDE Om det har snöat lite, som det har gjort idag, är det extra spännande att gå på min väg. Trampar man på ett osynligt tappat gruskorn, så halkar man inte.

OTUR Här har jag trampat på ett ställe utan tappat gruskorn. Då kan man halka, som du kan se på spåren. Om husse halkar så slår han sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar