30 juni 2014

Bara jämmer och elände

AGITATOR Här har jag gått i veckor och förberett mig på att hålla ett riktigt brandtal i Hättedalen. Väl där, så visar det sig att alla har åkt till Almedalen på Gotland. Dessutom kämpar Tranås kommun med att lägga ner den kommunala badplatsen, så ingen finns där ändå. Kommer de lyckas i år, eller blir det först nästa år?

Ibland säger jag till mig själv: Nu kan det inte bli värre Sverker. Men vad händer då? Jo, det blir värre. Från den absoluta eländesbottnen, sugs jag ner i eländesgyttjan.

Det var för varmt ute och solen bara sken. Men det var för flera veckor sedan. Nu är det kallt och det bara trillar ner nya millimetrar från himlen. Är det rätt att göra så mot en västgötaspets?
Sjön har för få temperaturer och utsikten skyms av millimetrar. Gräsmattan förstörs av ihärdiga mullvadar som gräver upp nya högar varje dag. Är det rätt att göra så mot en västgötaspets?
Ingen kommer och lyssnar när jag ska sprida ut mitt politiska budskap i Hättedalen. Badplatsen är nedlagd. Inget midsommarfirande. Inga konserter. Är det rätt att göra så mot en västgötaspets?
Den enda fågelsång som hörs kommer från en kraxande kråka och skrikande måsar. Husse hindrar mig dessutom från att hälsa på alldeles förtjusande tikar. Är det rätt att göra så mot en västgötaspets?
Nej, nu kräver jag en ändring!

Hej så länge
Sverker

Leg. otursförföljd

REKLAM Den enda post jag får är reklam. Inte ens en räkning kom det idag. Vad ska man med reklam till, när man ändå inte har några pengar?

KRAX När alla andra kan njuta av småfåglars vackra sång, så för jag nöja mig med en kraxande kråka. Kråkan sitter dessutom på lyktan som inte fungerar. Det är kortslutning i kabeln någonstans. Säkert orsakad av en sork.

SABOTAGE Min gräsmatta utsätts ständigt för sabotage. En elak mullvad gör högar, så inte Stig kan klippa gräset.

ONÖDIGT Vad ska man ha en sjö till, när det saknas temperaturer? Ja, inte vet jag. Jag badar inte, men min husse och min Agnes brukar ägna sig åt det. Jag vill helst inte bli blöt.

MILLIMETRAR Nu tycker jag att det har kommit tillräckligt med millimetrar. Uppenbarligen finns det någon annan som inte tycker det. Det kommer ständigt nya millimetrar varje dag, så utsikten försvinner. Går man ut blir man blöt.

FRESTELSER När jag är ute och åker bil, händer det ganska ofta att vi möter en hund som är ute och rastar sin husse eller matte. Tror du husse stannar? Inte! Han bara kör vidare, utan att ta hänsyn till mina behov och önskningar.

2 kommentarer:

  1. Den som inte kan vara i Almedalen får hålla tillgodo med Jämmerdalen! /Lu

    SvaraRadera