8 oktober 2013

Tranås kommun slängde 50.000 kronor i ån

KARTA Här och där finns det en karta som visar hur man ska gå om man vill hälsa. Men det är falsk reklam. Lägg märke till husses skugga på skylten. Han gör allt för att synas på min blogg.

Senaste nytt från Tranås är att kommunen som stad 121 i världen har invigt Hälsans stig. Invigningen skedde med pompa och ståt. Till och med kommunalrådet Wilander gjorde sig gemen och beblandade sig med pöbeln.
Jag har testprovgått delar av hälsans stig, som till stora delar går jämte ån, och kan rapportera att den är ett totalfiasko.


Jag vill ju gärna gå i botten med allt. Att testgå invigningsdagen, då allt var tillrättalagt, är ju inte riktigt rättvist. Nej, jag tog med mig min husse och vi gick ett par dagar senare.
Vad kan man då kräva av Hälsans stig? Som namnet anger hade jag väntat mig att jag skulle möta massa folk.
– Hej Sverker.
– Nej men, är det inte Sverker. Hej på dig.
– Så roligt att få möta dig Sverker.
– Hallå Sverker. Så roligt för din husse att du släpar runt med honom.
Det var något sådant jag hade väntat mig. Att det skulle finnas någon som ville hälsa på mig. Även hundar förstås. Jag hade tränat svansviftning hela dagen innan, för att jag skulle vara beredd på alla hälsare.
Tror du det kom någon och hälsade på mig på Hälsans stig? Ingen! Hälsans stig är i själva verket Ohälsans stig och kommunen har blivit 50.000 kronor fattigare. Å andra sidan har någon skylttillverkare blivit motsvarande summa rikare.

Hej så länge
Sverker

Leg. testgångare

VÄGVISARE Här och var sitter det en vägvisare som talar om hur man ska gå om man vill hälsa. Ser du någon att hälsa på?

SPÄNNANDE Ibland kan Hälsans stig vara lite spännande. I det här fallet var det en tik som hade kissat. Tror du att de som kommer långt, långt borta hälsade på mig? Inte, de bara passerade mig fastän jag viftade hälsningsinbjudande på svansen.

STADSHUSET Stigen passerar stadshuset i Tranås. Tänk om de som har onödigt arbete där inne kom ut och hälsade. Då skulle jag ha fått hälsa på alla anställda. Det hade varit kul.

2 kommentarer:

  1. Man kanske ska hälsa på sina lungor medan man går på den stigen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart man ska hälsa på dem som man möter. Men det finns inga att möta.

      Radera