2 september 2013

Obama kommer hit för att lära sig räkna

PRESSKLIPP The Washington Post tycker att Obama skulle ta tillfället i akt att under Sverigebesöket lära sig räkna och spara. Aftonbladet var inte sena att kopiera den artikeln, som du kan se. Varför har Obama då inte kontaktat den verklige experten på området? Ja, du förstår säkert vem jag menar: Sverker.

Några dagar efter att min Agnes och min husse har landat på Arlanda, kommer Air Force One till samma flygplats. I planet sitter copykatten Barack Obama. The Washington Post tycker att presidenten skulle ta tillfället i akt att lära sig matematikens grunder. Aftonbladet var inte sena att haka på det amerikanska huvudstadsbladet med en egen artikel.

Vad som kan förefalla konstigt är att Sveriges verklige finansexpert inte är kontaktad. Även om jag är blygsam av naturen, så måste jag erkänna att jag är den som i dessa svåra tider har lyckats bäst.
Även om inflödet av tuggben till mig är ojämnt och blygsamt, så begriper jag att inte ska tugga i mig benen direkt. Eller låna ben från kinesiska eller tyska hundar Tvärtom. Jag spar till ännu sämre tider. Tuggbensbudgeten måste alltid visa ett plus.
Inte bara det att jag har de ben som du ser på bilderna. Nej, jag har en försvarlig valutareserv också. På säkra och hemliga ställen (=bakom kudden i den röda fåtöljen, på balkongen bakom tjärpappsrullen, i min Pers häck och under busken vid gången) har jag placerat ut ben. Jag har på så sätt spridit riskerna av denna kapitalplacering.
Benen på bilden omplaceras med jämna mellanrum så ingen (=husse) ska kunna ta dem.
Som du nu förstår, är det mig Obama har att lära av – inte Reinfeldt

Hej så länge
Sverker

Leg. finansexpert

SÄMST Varför Obama står och hänger över husse begriper jag inte. Husse är Sveriges sämste expert i allt. Däremot har husse en västgötaspets, Sverker, som är bäst i allt.

KAPITAL Detta är bara mitt öppna kapital. Det gröna benet är ihåligt och av plast. Därför saknar det substansvärde (=oätbart) och har mest symboliskt värde.

PLACERING Vad som är viktigt för en god ekonom är att placera sina tillgångar rätt. Benet jag har i munnen är numera placerat på ett mycket säkert ställe (=bakom kudden i hörnet i tv-soffan), där det kan grävas fram vid tuggbehov.

4 kommentarer:

  1. Finns det inte risk att Mr. Husse hittar benet bakom kudden i hörnet i TV-soffan och flyttar på det så du inte hittar det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han sitter i andra hörnet. Men om jag mödosamt har grävt ner ett ben under hans kudde i min säng, så brukar han hitta det. Det är mest ben som mognat utomhus, som jag placerar där.

      Radera
  2. Stackars Per...måste göra ont.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte häcken så, utan i häcken som döljs av ogräset runt hans tomt. Jag har andra ställen inomhus hos Per, men jag törs inte lita på Lucy.

      Radera