3 juli 2013

Har Tranås fått en ny okänd världskonstnär?

LIKA Likheten mellan husse (till vänster) och Claude Monet (till höger), är att de bägge två var lurviga i ansiktet.

Kommer Tranås kunna ståta med en av världens största konstnärer? Ja, det var en relevant fråga fram till det att Agnes satte saxen i den blivande konstnärens kalufs.

Nu var det inte så att talangen satt i husses hår. Han heter inte Simson. Nej husse upptäckte sin talang framför spegeln en dag han stod och beundrade sig.
– Det är väldigt vad jag är lik Monet, undslapp sig husse stolt.
– Fast jag är nog bättre att måla äkta oljefärgstavlor, än vad gubben Monet var.
Bevisa det, tänkte jag, som har besökt Monets hus minsann och sett hans tavlor.
– Jag tror jag ska ta och måla om tavlan som föreställer Monets fru och en unge, så att den blir mycket bättre.
– Sätt dit en västgötaspets, sade jag.
Trots västgötaspetsen på husses tavla, så tycker jag nog Monets är bättre.
Det finns nog inte många som är så talanglösa som husse.

Hej så länge
Sverker

Leg. konstkritiker

CLAUDE Så här fick Claude Monet till det när han målade av sin syende fru med den lilla ungen på lekandes på marken. Jag undrar om inte kläderna blev smutsiga.

PLAGIAT Så här blev det när husse skulle plagiera farbror Claudes tavla. Den blev inte bra, kan man säga. För husse gäller att han nog ska bli vid sin läst, det vill säga göra ingenting. Han gör minst skada då.

2 kommentarer:

  1. Tyckte husses tavla med en stolt och vacker västgötaspets i förgrunden var så fin. Husse kan säkert fortsätta med sitt måleri./Lotus

    SvaraRadera
  2. Nja. Västgötaspetsen var det enda som var bra.

    SvaraRadera