8 april 2013

Möt Lucy idag: högfärdig, bortskämd och fet

BORTSKÄMD Här ligger hon den synnerligen bortskämda kattan. Sen att hon har varit i slagsmål, så hon måste äta penicillin, är bara rätt åt henne.

Igår var husse och jag och hälsade på min Per och den före detta franska gatflickan Lucy. Den senare har utvecklats till en för kraftig, högfärdig och synnerligen bortskämd katta. Och penicillin hon får nedtuggas tillsammans med lövbiff! USCH för bortskämda kattor.

Nu kan jag berätta att Lucy har åkt på stryk av en grannkatt så till den vida pass att hon fick uppsöka kattdoktorn. Fast om man får besök av en två kilo tyngre katt, så ska man kanske inte attackera den kattens viftande svans. Det hela slutade med besök på kattsjukhus där hon rakades lite och fick penicillin. Men kattdoktorn sade också att det var dags för dietmat. Smala Lucy har transformerats till feta Lucy, tyckte kattdoktorn. Jag skulle också vilja bo hos min Per och bli fet av lövbiff och andra godsaker. Jag tycker det hela är synnerligen orättvist.

När husse och jag kom till min Per, var Lucy ute på en promenad. Om det är väder, så står altandörren lite öppen, så hon kan komma och gå som hon vill. Detta är synnerligen orättvist, för så kan inte jag göra hemma.

Jag stod i dörröppningen och spanade efter henne länge och väl.
När hon så småningom kom tittade hon knappt på mig, utan gick raka vägen upp och lade sig i sin fåtölj i min Pers sovrum. Hon har flera fåtöljer och bord. Det har inte jag hemma, vilket är synnerligen orättvist.

Naturligtvis gick jag upp och hälsade på henne. Det kunde vara roligt att språkas vid lite, efter så lång tid. Men vad gör kattan, där hon ligger och pöser i sin stol? Hon mer eller mindre låtsas som om jag inte finns.
Högfärdigare katta får man leta efter.

Hej så länge
Sverker

Leg. åsidosatt

SPANING Springan i altandörren är alldeles för smal för att jag ska kunna komma ut eller in, så jag får nöja mig med att stå och spana ut efter den franska före detta gatflickan, kattan Lucy, som är ute och förfular Mantorp.

TRÖSTFÖRSÖK I väntan på att Lucy skulle komma hemlufsandes, så tänkte jag att jag kunde få tröstäta lite i min Pers knä. Men vad fanns kvar av den säkert mycket goda muffins, som min resursmatte har bakat? Jo, nu ska jag berätta för dig hur orättvist livet är! Det fanns bara papperet kvar – ingen muffins till stackars Sverker. Säkert hade Lucy fått smaka muffins!

NONCHALERAD Titta på den före detta gatflickan. Ser du den överlägsna och högfärdiga blicken hon ger mig? Vad har denna katta att vara mallig över? Att hon äter lyxmat så hon blivit överviktig? Att hon kan gå ut och in som hon vill? Att hon har egna fåtöljer och kuddar på bord? Att hon får sitta på matbordet och äta av Pers mat? Inget av det är något att vara mallig över. Det är bara orättvist!

4 kommentarer:

  1. Fy vad världen är orättvis! Falska franska feta katta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och henne som jag var så snäll mot. Så får hon det bättre än jag. Usch!

      Radera
  2. Rätt att hon fick stryk (lite synd om henne kanske), dessutom syns det lång väg att hon blivit en fet falsk fransk katta! / Luffi (Lu)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sade redan från början att hon fick för mycket mat och för god mat. Jag däremot fick för dålig mat och alldeles för lite. Det är därför Lucy är för fet och jag så utmärglad.

      Radera