19 januari 2013

Gissa vem som ligger här?

BEGYNNELSEN Här bodde Per när han var precis ny för precis 40 år sedan. Han fick bo i en margarinkorg, som hans farmor hade sytt lite tyg runt. Per bodde först på Mosebacke torg. Det är där man brukar bo om man heter Per, tror jag. Sedan flyttar man till Tranås och Lillaryd.

Idag ska husse och jag åka och fira min Per. I väntan på jättebra bilder och en levande berättelse från det tillfället, får du hålla till godo med ett par gamla bilder från Pers barndom i Lillaryd. Numera heter Lillaryd Tranås trafikplats norra istället och husen är borta. Istället bor vi hemma hos mig i Hätte och Per bor hos sig.
Men nu ska vi åka och gratulera Per och jag får hälsa på Lucy.


Hej så länge
Sverker

Leg. nostalgiresenär

VIKTIGT Redan tidigt i livet lärde sig Per vad som var viktigt: att ge hundar mat. I detta fallet är det hunden Stina, som också bodde i Lillaryd liksom Per. De sov också i samma säng.

HÖNSVÄN I hönshuset i Lillaryd fanns det en höna som var tam och hette Agda. Hon tyckte om att bli buren på och åka på flaket på en trehjuling. Du ser också min David på bilden. Han klappar hönan.

ONÖDIGT Att sitta och klappa katten Måns, kan tyckas vara lite onödigt, men min Per är snäll mot alla även mot katter. Måns låg också i sängen, liksom övriga katter som fanns på Lillaryd. Det fanns får också, men de sov hos sig.

OMVÄXLING Att hålla på och klappa djur hela dagarna kan bli lite tjatigt. Då kunde Per och David istället koppla av med en flygtur, som ju alltid är skoj.

2 kommentarer: