7 november 2012

Jag besteg toppen på världens högsta berg

TOPPEN Här sitter jag på toppen av Omberg, världens högsta berg. Bakom mig ser du Vättern och där Vättern tar slut, tar Västergötland vid. Tänk så nära, men ändå så långt bort.

När husse och jag var ute och for häromsistens beslöt jag att vi skulle passa på och bestiga världens högsta berg. Det var precis det vi gjorde också. Jag tyckte att det kunde vara ett bra test för husse, men framförallt för jag ville se Västergötland. Jag är ju en äkta västgötaspets!

Att bestiga Omberg är rent livsfarligt, speciellt utan extra syrgas, men jag hade beslutat att vi skulle klara det. Varför inte göra en riktig bragd? Själv rände jag upp ganska ledigt, men husse flåsade ordentligt.
Väl uppe på toppen, så var det faktiskt lite svårt att se Västergötland, detta landskap som är urhemmet för de ädlaste av hundar. Men med lite god vilja, så såg jag den grå randen på andra sidan Vättern, som var mitt älskade landskap.
Men man kan ju inte få allt. Huvudsaken var att jag fick upp husse på världens hösta berg och att hans hjärta fortfarande pickade.
Hej så länge
Sverker

Leg. bergsbestigare

STRAPATSRIKT Att bestiga världens högsta berg är minsann inte helt enkelt. Vissa branta avsnitt fick vi gå på hala klippor och klimatet är inte att leka med heller. Dessutom använde vi inte syrgas!

PAUS På vägen upp var husse tvungen att ta en liten rast. Det är lite skämmigt att ha den här bilden, eftersom husse har en tjejmössa på sig. Han hittade inte sin (vilket beror på att Agnes har konfiskerat (=snott) den).

BEVIS 1 Du kanske tror att jag luras när jag säger att Omberg är världens högsta berg? Men icke! Om det fanns något högre berg, så skulle väl det synas från toppen. Eller hur?

BEVIS 2 Tåkern ser du säkert, men ser du något berg? Precis vad jag trodde. För övrigt såg jag inte mitt hus heller, så det finns nog inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar